Overslaan en naar de inhoud gaan

Televisiekijken is cool

Televisie is voor bijna alle kinderen (96 procent) ‘cool en leuk’. Dat blijkt uit onderzoek van Carat. Dat kinderen gek zijn op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Radio is voor 51 procent van kinderen een cool medium, hoewel jongens minder positief zijn over dit medium dan meisjes. Tijdschriften doet het een stuk minder op de cool-ranglijst (hoewel meisjes er een hoge belangstelling voor hebben) en kranten blijken het meest saaie medium voor kids: slechts twee procent is enthousiast over de krant. Internet daarentegen is weer wel cool; 64 procent is er zeer over te spreken.

related partner content for mobile comes here

Naast mediagebruik heeft Carat ook onderzoek laten verrichten naar koopgedrag onder kinderen. Marketingplatform Kaboem stelt vast dat één op de twee kinderen in de leeftijd van 10 tot en met 14 jaar het leuk vindt om mee boodschappen te doen. Jongens zijn daarvoor overigens moeilijker te porren dan meisjes (45 procent tegenover 55 procent).
Kinderen beïnvloeden hun ouders op twee manieren: direct en indirect. Ze oefenen directe invloed uit wanneer ze actief vragen om producten of eisen stellen en hints geven dan wel gevraagde of ongevraagde aanbevelingen doen. Bij indirecte invloed houden ouders rekening met de wensen van hun kinderen: ze hebben een lijstje in hun hoofd van de favoriete merken van hun kroost, waarmee ze rekening houden bij het boodschappen doen.

Uit het onderzoek blijkt dat meisjes iets meer hun zin krijgen dan jongens en dat over het algemeen kinderen vinden dat hun mening best meetelt, al verschilt dat per product. Zo hebben ze op de keuze van het broodbeleg meer invloed dan op de keuze van het avondeten. In de eerste categorie vindt 47 procent dat de eigen mening vaak of altijd meetelt, terwijl dit bij de keuze van het avondeten slechts 25 procent het geval is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in