Overslaan en naar de inhoud gaan

Talpa marktleider op openingsavond

De eerste televisie-avond van Talpa, afgelopen zaterdag, was een succes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een miljoen Nederlanders keken naar het openingsprogramma van Beau en Linda. Het voetbalprogramma De Wedstrijden telde 1,1 miljoen kijkers en had een marktaandeel van 27 procent. Dat betekent dat ruim een kwart van alle tv-kijkers op dat moment had afgestemd op Talpa.

related partner content for mobile comes here

De Mol was met een gemiddeld marktaandeel van 18,2 procent (berekend voor de doelgroep 20-49 jaar) marktleider op de Nederlandse televisie. Talpa liet hiermee Nederland 2 achter zich, dat ‘25 jaar TV-show’ had geprogrammeerd, voor Engels voetbal. De Mol: ‘Dit had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht. Nederlanders weten de weg naar Talpa te vinden.’ Volgens een Talpa-woordvoerder heerst bij het mediabedrijf 'een juichstemming'.

De eerste wedstrijd van het seizoen, die vrijdag live te zien was op RTL5, trok ook ruim 1 miljoen kijkers. Naar het eredivisievoetbal bij NOS Studio Sport keken een jaar geleden op zaterdag gemiddeld 1,6 miljoen kijkers.
Bij de berekening van het eigen marktaandeel gaat Talpa uit van de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar. De dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) berekent kijkcijfers voor alle leeftijden. Talpa had volgens KLO zaterdag een aandeel van 14,8 procent, tegen 13,8 procent op Nederland 2. Een KLO-woordvoerder noemt de score van De Mol ‘redelijk’. ‘Maar de meeste zenders doen het bij hun startavond vrij goed.’ Over een week weten we meer over de invloed van Talpa op het nieuwe tv-landschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in