Overslaan en naar de inhoud gaan

Strategische planning moet juiste doel nastreven

De strategische-planningprocessen van ondernemingen leveren meestal teleurstellend weinig op. Het geheim van strategische planning is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals een executive het formuleerde: ‘Het jaarlijkse planningproces lijkt op het ritueel van een primitieve stam. Er wordt gedanst, met veren gezwaaid, op trommels geslagen. Niemand weet precies waarom we het doen, maar er heerst een bijna mystieke hoop dat er iets goeds uit voortkomt.’
Volgens adviesbureau McKinsey kan formele strategische planning echter wel degelijk zinvolle resultaten opleveren, mits het juiste doel wordt nagestreefd. Strategische planning moet zich er primair op richten om ‘voorbereide geesten’ te ontwikkelen. Dat wil zeggen: het planningproces geeft de beslissers gedegen inzicht in de business, de strategie en de aannames achter de strategie, zodat zij snel kunnen reageren op onverwachte uitdagingen waarvoor de onderneming (of business unit) wordt gesteld of op onverwachte kansen die zich voordoen. Daartoe moeten er strategische-conversatiebijeenkomsten in kleine groepjes worden georganiseerd, met alleen de belangrijkste strategische beslissers op corporate en business unitniveau (maximaal tien deelnemers). Trek voldoende tijd uit voor deze strategische gesprekken (in totaal 20 à 30 dagen per jaar). Het gaat om langetermijnvraagstukken, dus mogen in de strategiegesprekken geen - per definitie uitzichtbeperkende - budgettaire en financiële kwesties aan de orde komen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: MIT Sloan Management Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in