Strategische planning moet juiste doel nastreven
Zoals een executive het formuleerde: ‘Het jaarlijkse planningproces lijkt op het ritueel van een primitieve stam. Er wordt gedanst, met veren gezwaaid, op trommels geslagen. Niemand weet precies waarom we het doen, maar er heerst een bijna mystieke hoop dat er iets goeds uit voortkomt.’
Volgens adviesbureau McKinsey kan formele strategische planning echter wel degelijk zinvolle resultaten opleveren, mits het juiste doel wordt nagestreefd. Strategische planning moet zich er primair op richten om ‘voorbereide geesten’ te ontwikkelen. Dat wil zeggen: het planningproces geeft de beslissers gedegen inzicht in de business, de strategie en de aannames achter de strategie, zodat zij snel kunnen reageren op onverwachte uitdagingen waarvoor de onderneming (of business unit) wordt gesteld of op onverwachte kansen die zich voordoen. Daartoe moeten er strategische-conversatiebijeenkomsten in kleine groepjes worden georganiseerd, met alleen de belangrijkste strategische beslissers op corporate en business unitniveau (maximaal tien deelnemers). Trek voldoende tijd uit voor deze strategische gesprekken (in totaal 20 à 30 dagen per jaar). Het gaat om langetermijnvraagstukken, dus mogen in de strategiegesprekken geen - per definitie uitzichtbeperkende - budgettaire en financiële kwesties aan de orde komen.
<#FONT SIZE=1>Bron: MIT Sloan Management Review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid