Sp-acties fraudegevoelig


Maar liefst 31 miljoen dollar was er gemoeid met de fraude waarmee McDonald´s eerder dit jaar werd geconfronteerd. De fastfood-gigant had een gerenommeerd sp-bureau ingeschakeld voor een actie met geldprijzen, die zouden worden uitgereikt aan nietsvermoedende gasten van willekeurige McDonald´s-vestigingen. Maar daar kwam weinig van terecht, want het sp-bureau had een netwerk van stromannen en -vrouwen in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat men zelf de geldprijzen in de wacht kon slepen.
Het is niet de eerste keer dat het met dergelijke acties verkeerd loopt. Ooit kwam Hoover in de problemen door aan kopers van stofzuigers gratis vliegtickets te beloven. De respons was onverwacht hoog en dat bracht Hoover in de financiële problemen en mondde zelfs uit in een rechtzaak. Dit soort ´bedrijfsongevallen´ toont aan hoe belangrijk het is om bij de voorbereiding van sp-acties zorgvuldig te werk te gaan en niet te blind te varen op routine of op de reputatie van partners. Controleprocedures en tests vooraf moeten het mogelijk maken om eventuele risicofactoren tijdig in kaart te brengen. En als het dan toch misgaat, is het maar beter om je excuses te maken en je niet, zoals McDonald´s bij het genoemde incident deed, te verschuilen achter de verantwoordelijkheid van het sp-bureau.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid