Overslaan en naar de inhoud gaan

Sp-acties fraudegevoelig

Bij sp-acties wordt soms heel wat geld weggegeven. En dat verhoogt de kans op fraude. McDonald´s ging onlangs nog de mist in en zijn legio…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar liefst 31 miljoen dollar was er gemoeid met de fraude waarmee McDonald´s eerder dit jaar werd geconfronteerd. De fastfood-gigant had een gerenommeerd sp-bureau ingeschakeld voor een actie met geldprijzen, die zouden worden uitgereikt aan nietsvermoedende gasten van willekeurige McDonald´s-vestigingen. Maar daar kwam weinig van terecht, want het sp-bureau had een netwerk van stromannen en -vrouwen in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat men zelf de geldprijzen in de wacht kon slepen.

related partner content for mobile comes here

Het is niet de eerste keer dat het met dergelijke acties verkeerd loopt. Ooit kwam Hoover in de problemen door aan kopers van stofzuigers gratis vliegtickets te beloven. De respons was onverwacht hoog en dat bracht Hoover in de financiële problemen en mondde zelfs uit in een rechtzaak. Dit soort ´bedrijfsongevallen´ toont aan hoe belangrijk het is om bij de voorbereiding van sp-acties zorgvuldig te werk te gaan en niet te blind te varen op routine of op de reputatie van partners. Controleprocedures en tests vooraf moeten het mogelijk maken om eventuele risicofactoren tijdig in kaart te brengen. En als het dan toch misgaat, is het maar beter om je excuses te maken en je niet, zoals McDonald´s bij het genoemde incident deed, te verschuilen achter de verantwoordelijkheid van het sp-bureau.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in