Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-adviesbranche groeit wereldwijd met 11%

Totale omzet bedraagt 9,2 miljard euro, werkgelegenheid voor 80.000 mensen
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het eerst sinds de recessie haalt de pr-adviesbranche als geheel weer dubbele groeicijfers. Over de hele breedte groeide de omzet van pr-bureaus met 11 procent tegen 8 procent in de voorgaande jaren. Dat blijkt uit het jaarlijkse van The Holmes Group. 

related partner content for mobile comes here

De groei kwam vooral van onafhankelijke bureaus die gemiddeld met 12,5 % groeiden. De bureaus die deel uitmaken van de big four holding groups  - WPP en Omnicom, Publicis, Interpublic - groeiden ‘slechts met 4% . De groei onder beursgenoteerde ‘netwerkbureaus’ die geen deel uitmaken van de grote vier, lag hoger: op 6 procent. Lager dan de onafhankelijke bureaus, maar bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.

Naar schatting werd er in 2013 wereldwijd 12,5 miljard dollar omgezet (9,2 mld euro). Het marktaandeel van de grote vier (eigenaren van bureaus als Hill&Knowlton, Ketchum, Fleishman-Hillard en Burson Marsteller) lag hierbij onder de 40 procent.

Het gemiddelde fee-inkomen per medewerker ligt wereldwijd op 155.000 dollar (114.000 euro). Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2012, toen het gemiddeld op 142.000 dollar lag (104.000 euro).

Het aantal mensen dat werkzaam is in de pr-adviesbranche steeg van 75.000 in 2012 naar 80.000 in 2014.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in