Petitiemarketing in de standaardmix


Dit is dom, want het is schijnnieuws en het leidt tot nog dommere redacteuren, die kennelijk niet zelf interessanter nieuws kunnen vergaderen. Het kunstje wordt bovendien zo vaak vertoont dat het publiek er nauwelijks meer van onder de de indruk zal zijn.
Maar nu is er het middel van de petitie. Steeds meer tevreden gebruikers gebruiken het. Er zijn de Friese stapmoeders met een petitie voor de vroege borrel, er is petities.nl, er is een petitie tegen chips, en een voor slecht betaalde varkensboeren tegen slecht betalende supermarkten, en nog steeds strijdt men voor een Europees referendum.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMet een petitie kun je de gebruikers van een (merk)product op een veel sterkere manier aan het woord laten. Porschegebruikers die zich manifesteren over een verantwoorde hogere maximum snelheid, broodliefhebbers die willen dat AH weer echt brood gaat bakken, boze shoppers voor vrije winkeltijden, dierenvrienden die een einde willen aan de huidige, ellendig levende industriekip, automobilisten die willen dat autodrop verboden wordt. Merken kunnen hier een even positieve als actieve rol in spelen. Palm-drinkers die zich inzetten voor behoud van het trekpaard, een vulpenmerk dat zich inzet voor nog meer petities. De mogelijkheden zijn eindeloos en nog lang niet allemaal verkend. Het wordt zonder twijfel een categorie bij de ADCN.
Petities hoeven zich niet per se op de overheid te richten, maar kunnen ook een directe interactie tussen consumenten en bedrijven vormen. Het is verder een ultieme vorm van MVO, een merk die een petitie steunt of zelfs initieert, toont zich maatschappelijk betrokken op een voor zijn product relevante manier. Free publicity is voorlopig ook nog wel gegarandeerd. Een standaardvraag bij elk marketingplan hoort dus te zijn: kunnen we onze doelstelling vertalen in een "zaak"?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid