Overslaan en naar de inhoud gaan

Over enkele jaren betaalt iedereen via Google

Toen Shikko Nijland van Innopay onlangs tijdens het congres Shopping Today aan de zaal vroeg wie er verwachtte over een paar jaar enkel nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is dus duidelijk dat de wereld van betaalmethoden sterk aan innovatie onderhevig zal zijn de komende jaren. In de Verenigde Staten is deze vernieuwing al duidelijk zichtbaar met zowel veel start-ups op dit gebied als grote spelers die nieuwe vormen van betaalsystemen ontwikkelen. Maar waar blijft deze innovatie in Nederland?

related partner content for mobile comes here

Nijland gaf al aan dat de huidige betaalvormen in Nederland nog vrij traditioneel zijn. Er wordt vooral veel contant betaald dan wel gepind en online gebruikt men met name iDEAL en creditcards. Vernieuwende digitale, mobiele en contactloze betaalmethoden zijn nog amper van de grond gekomen. Nadat het experiment met het landelijke mobiele betaalplatform SixPack mislukte, lijkt de recente NFC pilot in Leiden weer de eerste serieuze poging tot innovatie. De indruk wordt gewekt dat Nederlandse banken en telecom providers het laten afweten terwijl internationale spelers wel innoveren op het gebied van digitaal betalen. Zonder verandering in deze situatie kunnen spelers als Google, Amazon en Apple dit gebied in zijn geheel claimen en staan de banken in de strijd om de ‘digital wallet’ buitenspel.

Op Shopping Today opende Cor Molenaar met de stelling dat Google wel eens de ‘global payment provider’ van de toekomst kan worden. Google heeft tenslotte toegang tot een vrijwel oneindige hoeveelheid data, zit dicht op het oriëntatie- en aankoopproces van consumenten en vrijwel iedere consument heeft wel een Google account. Of de huidige producten (zoals Google Wallet) nu daadwerkelijk de methoden zijn die als winnaar uit de strijd zullen komen valt te bediscussiëren, maar Google is zeker een serieuze kanshebber.

Naast Google zijn ook spelers als Amazon, Apple en Facebook volop op zoek naar dé toekomstige methode van digitaal betalen om zo een ‘seamless shopping experience’ te creëren. Bij Apple is het bijvoorbeeld mogelijk dat je in de winkel een product mobiel betaalt via je Apple ID, waarna je zo de winkel uit kunt lopen met het product zonder langs de kassa te hoeven. Verder heeft Amazon de betaalservice 'Login and Pay with Amazon' gelanceerd waarmee je ook bij andere webshops kunt betalen met je Amazon account en zal Facebook binnenkort ‘Autofill with Facebook’ lanceren, een betaalservice waarmee je bij mobiele betalingen je Facebook account gegevens kunt gebruiken.

Aan Nederlandse spelers dan ook de oproep om in actie te komen voordat het te laat is. De huidige experimenten moeten sneller en grootschaliger uitgevoerd worden om tot een serieus nationaal alternatief te komen voor de innovaties van de genoemde internationale spelers. Anders kunnen banken het nog wel eens heel moeilijk gaan krijgen.

Dit bericht is eerder op Molblog.nl gepubliceerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in