Overslaan en naar de inhoud gaan

NVWA en VeiligheidNL loven prijs uit voor goed lezen etiketten

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA ) en VeiligheidNL zijn gestart met de Etiketten Loterij. Deze campagne moet mensen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het enige dat de consument moet doen is thuis goed het etiket op de verpakking lezen en de verborgen tekstregel vinden: ‘Gefeliciteerd! Door het lezen van dit etiket heeft u € 1.000,- gewonnen’. De prijswinnende loten staan dus niet meer in de winkels, maar thuis.

Beide organisaties constateren dat Nederlanders zeggen de etiketten op de verpakkingen te lezen en op te volgen. Het feit dat tot nu toe geen enkele prijswinnaar zich heeft gemeld, toont nog eens aan dat men de etiketten op huishoudchemicaliën niet leest, zo menen de initiatiefnemers. Jaarlijks vinden circa 6.000 incidenten plaats met huishoudchemicaliën, waarvoor een medische indicatie nodig is. Ziekenhuizen behandelen jaarlijks 2.100 slachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH) na een ongeval met huishoudchemicaliën. Eén op de vijf is jonger dan 5 jaar en ruim driekwart in deze leeftijdscategorie loopt een vergiftiging op door het drinken en snoepen van de producten. Deze moet bijdragen aan meer bewustheid van deze gevaren.

De bekendmaking van de Etiketten Loterij gebeurt onder meer op abri’s, masten langs snelwegen en online. Daarnaast besteedt supermarktketen Lidl in al haar filialen volop aandacht aan het belang van het lezen van de etiketten om ongevallen te voorkomen.

De komende jaren wordt overigens een nieuw systeem van indeling en etikettering van huishoudchemicaliën ingevoerd. Dit betekent dat wereldwijd dezelfde gevaarsymbolen worden gebruikt. Deze symbolen zijn te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in