Overslaan en naar de inhoud gaan

Nudging, de favoriete karikatuur van gedragsverandering

Om onbegrip te voorkomen spreekt Tom De Bruyne liever van ‘de psychologie van overtuiging en beïnvloeding’, dan van…
Tom de Bruyne
Tom de Bruyne

Vorige week had mijn partner Astrid naar aanleiding van haar boek ‘De kunst van gedrag ontwerpen’, een frustrerend interview met een journalist die nogal opzichtig zijn eigen vooroordelen verpakte als vragen. De reden waarom het gesprek frustrerend was, was dat de man er duidelijk niet op uit was om te leren, maar vooral zocht naar uitspraken die zijn eigen gelijk moesten bevestigen. De kern van zijn verwijt kwam neer op het volgende: De gedragswetenschappen trekt een veel te grote broek aan, want onderzoek na onderzoek toont aan dat de effecten van gedragsinterventies niet makkelijk te reproduceren zijn. 

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in