Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe huisstijl? Leg uit wat je doet en waarom

Wereldwijd veranderen jaarlijks vele organisaties hun huisstijl. Meestal met als doel de organisatie er beter uit te laten zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vaak wordt er ook verwacht dat deze verbeterde uitstraling een positieve invloed heeft op het imago, en daarmee de prestaties van de organisatie. Omdat nog weinig bekend was over effecten van een huisstijlverandering op de identiteit en het imago van een organisatie, is er onderzoek gedaan in opdracht van NykampNyboer, in samenwerking met de Universiteit Twente.

related partner content for mobile comes here

Voor dit onderzoek zijn de interne en externe effecten van een huisstijlverandering gemeten van vier Nederlandse organisaties die tussen 8 maanden en 4 jaar geleden hun huisstijl hebben veranderd. De respondenten werd gevraagd naar informatievoorziening over de nieuwe huisstijl, hun kennis over de nieuwe huisstijl en hun waardering voor de oude en nieuwe huisstijl. Om de interne effecten te meten, werden de identiteit van de organisatie en identificatie met de organisatie gemeten bij werknemers. Om de externe effecten te onderzoeken werd het imago van de organisaties gemeten bij consumenten.

Verrassend is de uitkomst natuurlijk niet. De slager doet toch weer onderzoek naar de kwaliteit van zijn eigen vlees. En ook hier is de uitkomst: een huisstijlverandering levert een positieve bijdrage aan de identificatie van werknemers met hun organisatie, en aan het algemene oordeel van werknemers en consumenten over de organisatie.

Deze effecten worden vooral beïnvloed door informatievoorziening over de nieuwe huisstijl, waardering voor deze informatievoorziening, kennis over de nieuwe huisstijl en waardering voor de nieuwe huisstijl.

Het onderzoek toont daarmee aan dat vooral de eigen werknemers, mits goed geinformeerd, een positief gevoel overhouden van de verandering.

Maar ook de buitenwereld vindt er iets van. Consumenten beoordelen een organisatie na een huisstijlverandering als innovatiever, succesvoller en moderner. Maar zij waarderen de organisatie na de huisstijlverandering als even betrouwbaar en onderscheidend als voorheen. Hieruit blijkt dat een huisstijlverandering alléén niet in staat is de gehele identiteit en imago van een organisatie te beïnvloeden. Om dit te bewerkstelligen zou het gedrag van een organisatie moeten veranderen, schrijft onderzoekster Wendy Bolhuis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in