Speko wint spamzaak van Opta


Eind 2005 legde het College van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) sancties op van in totaal 60 duizend euro voor het vermeend overtreden van het spamverbod.
De Opta nam aan dat Speko particulieren had 'gespamd' maar Speko had aanwijzingen ‘dat activisten het bedrijf in diskrediet wilden brengen’ door berichten uit Speko's naam te versturen. Het bedrijf vroeg dus om technisch onderzoek, maar de telecomwaakhond wist niet hoe dat moest.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn september 2004 verzond Speko een electronische mailing voor een leverancier van kantoorartikelen. Het bericht werd verzonden naar bedrijven, hetgeen is toegestaan volgens de Telecommunicatiewet. Desondanks kwamen er klachten van particulieren binnen op de website van de Opta waardoor het erop leek dat er een fout was gemaakt bij de verzending. Er volgde een boete.
Speko verweerde zich met het argument dat er onvoldoende onderzoek was gepleegd naar de klachten. De rechtbank vond dat de Opta de e-mailadressen van de klagers te laat had vrijgegeven en daaruit bleek ook dat die lijst ‘aan alle kanten rammelde’.
Speko zegt ondanks de overwinning nog niet klaar te zijn met de Opta, omdat het bedrijf diverse klanten en leveranciers zou hebben verloren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid