Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe app discovery mogelijkheden in Apple store met iOS8

De introductie van iOS8 geeft marketers en app ontwikkelaars volop nieuwe kansen om een app te promoten en de app store ranking te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Apple Appstore biedt inmiddels 1.2 miljoen apps, waarvan 500.000 zijn ontwikkeld na de introductie van iOS7. Verschillende research bureaus schatten het aantal &;zombie apps&; op 80%. Zombie apps zijn gewoon beschikbaar in de store maar worden niet of nauwelijks gebruikt omdat ze simpelweg niet worden ontdekt. Apps die worden ondersteund met marketing power zijn hier debet aan, maar het relatieve gebrek aan aandacht voor app store marketing is zeker ook een belangrijk factor.

related partner content for mobile comes here

Met de introductie van iOS8 wordt het arsenaal app discovery- en promotie middelen flink uitgebreid. De flexibele en innovatieve (mobile) marketer kan hier zijn voordeel mee doen. Wat zijn de nieuwe mogelijkheden?

Trending Searches

Met Trending Searches kan worden ingespeeld op het actuele zoekgedrag van Appstore klanten. De realtime data die door Apple ter beschikking wordt gesteld kinnen worden ingezet als keywords en hash-tags in de digitale media- en content marketing mix. Dit principe is binnen kanalen als Twitter al populair onder de betere digitale marketing teams. Denk aan de ;s Cookie tijdens een superbowl finale. 

Explore Tab

Onder de nieuwe Explore Tab in de Apple Appstore worden de huidige 24 categorieen verder opgedeeld. Een unieke kans om een (aantal) niches te claimen en binnen die nieuwe focus een app te promoten. Wat er feitelijk gebeurd is hypersegmentatie: een opdeling van de markt in micro-segmenten die de unieke behoeften van deze klantgroepen beter bedienen.

Bundles

Worden apps nu nog per stuk verkocht, met iOS8 kan de marketer of developer de producten in bundels van 3 tegelijk aanbieden. Goed voor de app owner en goed voor de Apple omzet. Per ontwikkelaar kunnen 10 bundels worden aangeboden en een unieke app kan maximaal 3 maal in een bundel worden verpakt. Verder is het mogelijk om aan klanten de mogelijkheid te bieden om een bundel compleet te maken: u heeft App A gekocht? Koop nu ook App B en C uit Bundel ABC! Bundeling is met name interessant voor merken en ontwikkelaars met grotere app portfolio&;s, met name traditionele uitgevers en game developers. Wat nog niet kan, maar ik wel verwacht is het bundelen van apps van verschillende aanbieders, bijvoorbeeld een &;Gezond Leven&; bundel van Becel en ANWB (fietsen app), of bijvoorbeeld een fitness tracker app in combinatie met een app van Adidas of Puma.

Editor&;s Choice

De nieuwe feature Editor&;s Choice geeft een app als het ware een keurzegel van het Apple curation team. Dit is interessant in een tijd waarin met name de algoritmes bepalen waar de voorkeuren van klanten zich bevinden en doet (in de verte...) denken aan de rol van een hoofredacteur van een tijdschrift. De &;jury is out&; voor wat betreft Editor&;s Choice, echer een OK-stempel van Apple is absoluut iets om trots op te zijn en kan worden gebruikt in andere promotie kanalen die door de marketer worden ingezet.

App previews

Een app preview is een kort (maximaal 30s.) video fragment die de mogelijkheden van een app toont. Een soort van pre-onboarding en daarmee een goed middel om de verwachtingen van een potentiele klant te managen. Naast de 30s. limiet is het niet mogelijk andere merken te tonen en wordt er vooral gelet op logo&;s van Samsung, HTC en andere merken die Android in hun handsets bundelen. Wat ook opvalt is dat de video geen beelden van de achterkant van een Apple telefoon mag bevatten. Dit is om te voorkomen dat de marketer gebruik maakt van de promotionele waarde van het Apple merk.

App marketing: een vak op zichzelf

Was app store marketing nog een discipline in opkomst, met 1.2m apps en de nieuwe reeks marketing tools van iOS8 is een mijlpaal bereikt. Binnen app marketing onstaan subdisciplines voor verschillende fasen of technieken. Bureaus ontwikkelen proposities voor app marketing, er ontstaan gespecialiseeerde app marketing bureaus en de grotere marketing organisaties tuigen app store marketing teams op. Daarbij voegen verchillende app marketing technologie bedrijven zich bij het app marketing eco-systeem. Het is een kwestie van tijd tot deze trends ook duidelijk zichtbaar worden in de verdeling van het marketing budget.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in