Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlandse tv-markt blijft redelijk op peil'

Ondanks een stevige daling in het eerste halfjaar met 11,6 pct, blijft de Nederlandse tv-markt nog redelijk op peil.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De situatie in veel Europese landen is stukken slechter, zo blijkt uit een recent rapport van het Britse onderzoeksbureau Screen Digest. Grote omroepen schrijven daar dalingen met percentages in de dubbele cijfers. In Spanje is de situatie veruit het slechtst. De mark bevindt zich volgens Screen Digest in een ‘perfect storm’, waarbij de economische crisis nog eens wordt verergerd door afname in publiek bij Antena 3 en Telecinco, die hun prijzen met 20 tot 30 pct hebben verlaagd.

related partner content for mobile comes here

In Nederland gaat het dan nog niet eens zo slecht. Van de zes onderzochte landen is de daling hier het minst. Voor RTL meldt Screen Digest een daling van de netto reclame-inkomsten met 8,6 pct. SBS zag een inkomstendaling met 5,6 pct. Beiden zouden groeien in marktaandeel ten koste van de Ster dat de inkomsten ziet inzakken met 23,1 pct. Screen Digest beschikt niet over harde cijfers, het heeft een extrapolatie gemaakt op basis van het marktaandeel van RTL en de totale tv-bestedingen.

Ster-directeur Arian Buurman kan geen cijers noemen, maar zegt zich niet in de berekening te herkennen. ‘Dat we in een jaar zonder grote sportevenement iets minder bereik realiseren, calculeren we uiteraard in. Daarnaast is er de crisis. Ik wil niet beweren dat wij daar niet gevoelig voor zijn, maar we merken dat de adverteerders onze mediumtypen herkennen als krachtig. De inzet van onze kanalen, radio, tv en internet, staat niet ter discussie.’

Screen Digest verwacht een verbetering van de situatie in de zes onderzochte landen aan het eind van dit jaar en begin volgend jaar. Positieve bijdragen worden verwacht van een herstel van de economie, het WK voetbal en het algehele lage prijspeil dat nieuwe adverteerders zou aantrekken. Een volledig herstel zal volgend jaar echter nog niet te zien geven. Voor alle grote markten voorziet Screen Digest voor het derde opeenvolgende jaar een lichte daling. Herstel zal zich pas voordoen in 2011 en 2012.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in