Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders brengen feest, voetbal en creativiteit naar SXSW

De hoogtepunten van de opening van het New Dutch Wave huis
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Foto: Nick Helderman

related partner content for mobile comes here

Het huis van de Nederlandse delegatie tijdens festival South by Southwest (Austin, Texas) is zondag geopend door prins Constantijn. De prins trapte het gebeuren letterlijk af met een potje pannavoetbal. Sindsdien is er vanalles te doen in het .

Nederlandse ondernemers en creatieven gaan al jaren naar ’s wereld grootste interactieve festival en dit jaar vonden Atilla Meijs (Corinno Media Group), Arne Koefoed (Wink) en Danny Frietman (Enterprise Summit) het tijd voor een overkoepelde club die alles uit Nederland op SXSW zou verbinden.  Naast een stand op de beurs, hebben zij dit jaar een eigen huis. Dat bestaat uit twee clubs vlakbij 6th Street: Barbarella & Swan Dive.

Avondprogramma

Zondagavond begon met een groot feest met een barbecue, open bar en muziek in het huis. Dit jaar zijn er meer Nederlanders dan ooit aanwezig tijdens South by Southwest (meer dan 350) en een groot deel van hen verzamelde zich zondag bij New Dutch Wave. Vanaf het middaguur waren er lezingen (o.a. van Danijel Bonacic van Dept) en werd er volop genetwerkt. Nederlandse creatieve ondernemers, journalisten, IT-experts, beleidsmakers en muzikanten deelden hun bevindingen van de eerste dagen SXSW. Later op de avond was het tijd voor feest en stond onder andere Giel Beelen als dj op het podium.

Vernieuwing in de media

De volgende ochtend begon met een eigen programma met lezingen en discussies in het New Dutch Wave huis. Zo spraken de VPRO, Beeld en Geluid en de VU Amsterdam over media-innovatie. Wilko van Iperen (hoofd Digitaal) en Boris van Bennekum (hoofd Innovatie) van BNNVARA vertelden hoe zij bezig zijn met digitale formats.

'Als tv-makers zitten we in dezelfde situatie als de muziekindustrie een paar jaar terug', zegt Van Bennekum. 'Consumentengedrag verandert. We bereiken nog steeds veel mensen via tv, maar dit zijn steeds vaker oudere mensen. Jongeren zijn juist onze doelgroep. Om die te bereiken, moeten we echt actie ondernemen.'

Van Iperen en zijn team stelden zichzelf deze vraag: 'als we nu BNNVARA zouden oprichten, hoe zouden we dat dan doen?'

Niet op tv

Niet op tv, was het antwoord. Daarom experimenteert de omroep nu volop met digitale formats. Een paar voorbeelden zijn Youtube-kanaal (400.000 abonnees wereldwijd),Youtube-kanaal en .

Van Bennekum zegt dat ook andere omroepen steeds meer digitaal experimenteren, maar dat dit lastig is. 'Het is de bedoeling dat we content maken voor tv, niet bijvoorbeeld speciaal voor YouTube', legt hij uit. BNNVARA doet dat toch: 'Om te overleven, is disruptie nodig.'

VR en AR

Na media-innovatie, was er aandacht voor virtualreality en augmented reality.

Het New Dutch Wave huis staat nog tot en met woensdagavond in Austin. Dinsdag en woensdag is er een eigen programma met sprekers en woensdagavond eindigt met een groot feest.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in