Overslaan en naar de inhoud gaan

Starbucks: te veel coffeeshops breken het merk af

Wereldwijde expansie heeft ertoe geleid dat consumenten de kwaliteit van Starbuckskoffie zijn vergeten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Starbucks heeft inmiddels 25.000 koffiezaken over de hele wereld, met als gevolg dat consumenten het merk niet meer associëren met kwaliteitskoffie. Starbucks legt nu de nadruk op Starbucks Reserve shops.

related partner content for mobile comes here

Zo beweerde de CFO van het bedrijf, Scott Maw, tijdens de UBS Global Consumer and Retail Conference, vorige week. 

Starbucks claimde ooit die tweede, prettige huiskamer te zijn waar je goede koffie kon drinken. Maar met de komst van de vele lokale koffieshops zijn die merkwaarden eigenlijk niet meer bekend bij het grote publiek.

Het bedrijf hoopt met zijn Starbucks Reserve brand weer de weg terug te vinden. In de Reserve-zaken worden exotischere koffiesoorten geserveerd en wordt er aan tafel bediend. De eerste Europese zaak ging twee jaar geleden open in Londen. Ook in Amsterdam, op het Rembrandtplein, is er een Reserve-zaak te vinden.

Maw: ‘Met de vele zaken wereldwijd is het makkelijk om te vergeten dat we nog steeds koffie zelf roosteren en de beste kwaliteit schenken. Consumenten zien echter dat niet omdat we overal te vinden zijn. Dus moeten we hen hieraan herinneren, met ons Reserve-merk.’ 

App
Starbucks lanceerde in 2015 ook een app waarmee klanten hun koffie vooraf kunnen bestellen en daardoor minder lang in de rij te hoeven wachten. Eerst in de VS, en sinds een jaar ook in Groot-Brittannië. Volgens Maw zorgt het loyaltyprogramma, met name het gamification-onderdeel Star Dash, voor veel meer terugkerende bezoekers. 

Het merk maakt daarnaast gebruik van big data en personalisatie om bestaande klanten per bezoek 'meer te laten uitgeven'. Zo krijgen Amerikaanse klanten al ‘suggesties’ in hun app voorgeschoteld.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in