Overslaan en naar de inhoud gaan

Mannen komen vaker in supermarkt

Meer mannen gaan naar de supermarkt. De boodschappenlijstjes zijn langer en het koopgedrag selectiever. Dat blijkt uit onderzoek naar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer mannen gaan naar de supermarkt. De boodschappenlijstjes zijn langer en het koopgedrag selectiever. Dat blijkt uit onderzoek naar de invloed van de prijzenoorlog tussen de supermarkten op het koopgedrag in Nederland van uit het Belgische Kontich.

related partner content for mobile comes here

Ruim een op de zes bezoekers van een supermarkt in ons land is man. 'Twee jaar geleden lag dat percentage nog een stuk lager', zegt K. Laureys van het onderzoeksbureau.
'Deze groei is vooral te zien onder jonge mannen en is een gevolg van de emancipatie. Mannen worden vaker betrokken bij het huishouden.'

In vergelijking met omringende landen blijft Nederland nog steeds achter. Dat heeft volgens Laureys er vooral mee te maken dat veel vrouwen parttime werken en dat er veel supermarkten in de directe omgeving van huis en school zijn.

'Vrouwen halen snel even boodschappen. Maar vooral in het weekeinde ligt het percentage mannen veel hoger. Dan worden ook geregeld met het gehele gezin boodschappen gedaan.'

De gemiddelde leeftijd van de supermarktbezoeker is gestegen en bedraagt inmiddels 48,5 jaar. Het planmatig kopen nam toe van 20 naar 30 procent. 'De boodschappenlijstjes zijn ook langer geworden.'

Volgens Laureys wordt door de prijzenslag tussen de supermarkten meer naar aanbiedingen gekeken en bij meerdere supermarkten gekocht. 'Vroeger waren mensen trouwer aan een winkel. Nu bezoeken Nederlanders gemiddeld tussen de twee tot drie verschillende supermarkten. Voorraadaankopen doen ze vooral bij winkels in het goedkopere segment, zoals Dirk van den Broek, Aldi of Edah.

De tussentijdse aankopen en de boodschappen voor speciale gelegenheden, zoals het verzorgen van etentjes, gebeuren bij de Albert Heijn.'

Retail Insights ondervroeg 1200 bezoekers van supermarkten. Het is deze maand gepresenteerd op een voor de levensmiddelenbranche onder de titel 'De consument wikt, de shopper beschikt'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in