Overslaan en naar de inhoud gaan

Datamonitor: Europeanen slaan het ontbijt te vaak over

Europeanen eten hun maaltijden steeds minder vaak ouderwets aan tafel en het ontbijt wordt steeds vaker overgeslagen. Dit zegt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Europeanen eten hun maaltijden steeds minder vaak ouderwets aan tafel en het ontbijt wordt steeds vaker overgeslagen. Dit zegt marktonderzoekbureau , dat onderzoek deed naar eetgewoontes in Europa. De gemiddelde Europeaan vergeet 72 keer per jaar te ontbijten, de Britten zelfs 114 keer.

related partner content for mobile comes here

Volgens de onderzoekers verdwijnen de vaste eettijden en worden maaltijden informeler en gefragmenteerder, daarnaast vindt de consument eten gewoonweg minder belangrijk. Consumenten hebben het tegenwoordig te druk om rustig te zitten, ze kiezen eerder voor snacks of een ‘pit-stop’ diner. Aan de andere kant verliest de consument het gezondheidsaspect niet uit het oog. ‘Consumenten passen hun maaltijden eerder aan aan hun drukke bestaan, dan dat ze tijd vrijmaken voor een maaltijd. Dit betekent ook dat men minder tijd heeft om te koken’, aldus Daniel Bone, consumentenanalist bij Datamonitor.

Geen ontbijt meer

De belangrijkste maaltijd van de dag is voor veel consumenten niet zo belangrijk meer. Ondanks campagnes van voedselfabrikanten en overheden om toch vooral het ontbijt niet over te slaan, loopt de gemiddelde Brit 114 keer per jaar zonder ontbijt de deur uit. In 2009 zal dat getal volgens Datamonitor op 120 liggen. In vergelijking: de gemiddelde Europeaan miste in 2004 72 keer een ontbijt. Bone: ‘Consumenten hebben ’s ochtends te weinig tijd. Veel mensen lossen dat op door niet te eten, of een ochtendsnack te nemen. In Groot Brittannië zijn ook steeds meer producten voor gefragmenteerde consumptie te verkrijgen.’
In Europa neemt het percentage gemiste ontbijten 69 procent van het totale aantal gemiste maaltijden voor zijn rekening. Datamonitor verwacht dat dit percentage nog met 10 procent zal stijgen de komende vijf jaar. In 2009 zal de gemiddelde Europeaan 21,4 procent van zijn ontbijten overslaan, dat staat gelijk aan 78 maaltijden per jaar per persoon.

Aantal gemiste ontbijten per persoon in 2004:

Groot Brittannië
114

Frankrijk
76

Duitsland
73

Italië
43

Spanje
32

Bron: Datamonitor

In 2004 lag het percentage buitenshuis genuttigde maaltijden in Groot Brittannië op 31 procent. Dat percentage stijgt naar 35 procent in 2009. Omgerekend zijn dat 4,2 miljard maaltijden en snacks die buitenshuis gegeten worden. Het aantal thuismaaltijden zal in datzelfde jaar waarschijnlijk dalen naar een aantal van 1,7 miljard. De foodservice sector profiteert van deze ontwikkeling, Datamonitor voorspelt dat de aantallen voedsel- en drankverkopen naar 2,6 miljard zullen stijgen in 2009.
Toch blijven consumenten verlangen naar zelfgemaakte maaltijden, alhoewel het door tijdgebrek steeds moeilijker wordt om daaraan te kunnen voldoen. 63 procent van de Europeanen vindt het be-langrijk om goed te koken voor hun gezin, in Groot Brittannië ligt dat percentage op 53 procent. ‘Li-festyle factoren beïnvloeden voor een belangrijk deel het consumentengedrag. Veel consumenten zeggen het liefste een zelfgemaakte maaltijd te eten, maar een klein deel kookt ook echt zelf. De meeste consumenten koken hun maaltijd niet meer ‘from scratch’, besteden er weinig tijd aan, eten buiten de deur en kopen kant en klare maaltijden en snacks. Eigenlijk willen consumenten tijd en energie besparen, maar tegelijkertijd verhullen ze dat ze eigenlijk helemaal niet kunnen koken,’ aldus Bone.

Gezondere snacks

Volgens Datamonitor is 72 procent van de Europeanen meer bezorgd over hun gezondheid dan vorig jaar. 80 procent van de consumenten gelooft dat een dieet kan helpen bij een goede gezondheid. Deze percentages suggereren volgens Datamonitor dat de afstand tussen houding en gedrag vermindert als het gaat om gezonder eten. Bone: ‘Consumenten willen meer makkelijke, snelle, smakelijke en gezonde producten, die overal verkrijgbaar zijn. Snacks en kant en klare maaltijden verdringen de ouderwetse maaltijd, maar fabrikanten moeten wel tegemoet komen aan de vraag van de consument om gezonde en voedzame snacks, om zo het gemis van de traditionele maaltijd ietwat te compenseren.’

Reageren op dit bericht? Surf dan naar onze !

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in