Overslaan en naar de inhoud gaan

KLM heeft erg slecht nieuws voor sneeuwreizigers, maar verdient pluim voor communicatie

Luchtvaartmaatschappij laat concurrent Easyjet zien hoe het wel moet
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Wouter Jong, adviseur Crisisbeheersing]

related partner content for mobile comes here

Gisteren strandden behoorlijk wat reizigers op Schiphol, toen de sneeuw ons land teisterde. Online kwam de onderstaande brief van KLM, die de reizigers adviseerde om zelf een hotel te zoeken.

 

Eigenlijk was het opvallend hoe goed die boodschap online ontvangen werd. KLM gaf aan dat het van alles had geprobeerd voor haar reizigers, maar het domweg niet voor elkaar had gekregen. Met een duidelijke instructie kregen reizigers in elk geval een mogelijkheid aangeboden om zelf een oplossing te zoeken en de kosten te declareren.

Waarom krachtig? 

Waarom was deze boodschap van zelfredzaamheid zo krachtig? Naar mijn idee zit de kracht in de gelaagdheid van het bericht.

Er wordt niet vanuit gemakzucht naar "zelfredzaamheid" gegrepen, maar pas toen alle andere opties waren uitgeput. Zelfredzaamheid niet als start, maar als sluitstuk van de crisis.

Dat het anders kan, laat Easyjet zien. Hieronder een tweet van een EasyJet reiziger, die ook op Schiphol was gestrand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EasyJet mag de schade nadien proberen op te lossen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat dat betreft heeft KLM de verwachtingen al tijdens de crisis goed weten te managen en is het bij hen waarschijnlijk eerder "business as usual" dan bij EasyJet.

Wouter Jong is adviseur Crisisbeheersing Nederlands Genootschap van Burgemeesters

Foto: ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in