Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo bekroond als Adverteerder van het Jaar

SAN-jury verkiest ‘Supermarkt voor gezinnen’ boven NS en Triodos Bank.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het hoogtepunt van adverteerdersjaar 2014 was voor Jumbo ongetwijfeld de zwaar over the top WK-campagne ‘We geven ze op hun Donder(s)’, met een hoofdrol voor ‘de stylist uit het zuiden’, Roy Donders.

related partner content for mobile comes here

De gelegenheidshit werd gezongen door René Froger en de WK-premium die bij de campagne hoorde – het pyjama-achtige ‘juichpak’ – was bedoeld of onbedoeld binnen een week uitverkocht.

In samenwerking met het verantwoordelijke bureau (Alfred International) werd als de wiedeweerga een inhaakcommercial op de out of stock-paniek gemaakt: Jumbo is niet de marktleider, maar gedraagt zich wel zo.



Familiebedrijf
Maar de ruggengraat van het Jumbo-succes is toch de nieuwe reclameformule (van Alfred) die oktober 2013 voor het eerst op de buis kwam. 

Daarin profileerde Jumbo zich voor het eerst als ‘supermarkt voor gezinnen’, wat het gegeven dat Jumbo een familiebedrijf is, onderstreept.

De fictieve reclamefamilie kent een kordate moeder (gespeeld door Maike Meijer, onder meer bekend van Toren C), een onhandige vader (Frank Lammers, onder andere De Marathon en Michiel de Ruyter), aangevuld met bijdehante kinderen.

Door de nadruk op het gezinsleven te leggen, lukte het Jumbo om zich meer te gaan richten op het benadrukken van de Jumbo-formule van de beste service, het grootste assortiment en de allerlaagste prijs.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Zweten
Even zweten werd het voor Jumbo in december, toen het met de beste bedoelingen een actie optuigde om ­minder bedeelde Nederlanders een kerstmaal te bezorgen 

Jumbo wilde met de actie aandacht ­vragen voor armoede en eenzaamheid, maar de lange kerstcommercial werd als poenerig ervaren en schoot Twitter-Nederland in het verkeerde keelgat.

Jumbo legde uit dat alle betrokken artiesten belangeloos hadden meegewerkt aan het themalied. ‘De artiesten hebben enkel een geringe onkostenvergoeding gekregen. Wij hopen dat dit misverstand het doel van deze actie niet in de weg staat.’

De uitverkiezing tot Adverteerder van het Jaar 2014 stond het in ieder geval niet in de weg.

Deelnemersveld
Drie bedrijven c.q. merken streden dit jaar om de titel Adverteerder van het Jaar. Naast Jumbo waren dat NS en Triodos Bank. De missie van NS in 2014 – ‘De reis is van jou’ – was om de emotie weer terug te brengen in de communicatie en dat Nederland de NS weer zou gaan omarmen.

De SAN-jury vond dat NS de klant daarmee op een geloofwaardige manier centraal heeft gezet en zich daarmee volwaardig als dienstverlener in het hoofd van de consument genesteld.

Dan Triodos Bank. Die adverteerder maakte in het vak de tongen los naar aanleiding van de campagne ‘Een kikker kan je niet koken’ (een onderdeel van ‘Een andere economie begint bij jezelf’).

Maar wat het vak er ook van denkt, alle communicatie-uitingen van Triodos Bank, komen recht uit het hart. De jury was dan ook onder de indruk van de positionering van het merk en de organische groei die de bank heeft weten te realiseren in een roerige tijd voor financiële dienstverleners.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in