Overslaan en naar de inhoud gaan

Japans warenhuis Muji heeft succes zonder merken

Aardig artikel in het juni-nummer van FastCompany over de Japanse retailketen Muji, die vooral bekend is om de nadrukkelijke afwezigheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aardig artikel in het juni-nummer van over de Japanse retailketen , die vooral bekend is om de nadrukkelijke afwezigheid van merkartikelen.

related partner content for mobile comes here

De producten, die variëren van kleding tot huishoudelijke artikelen, worden ontworpen door enkele van `s werelds grootste designers, maar ze zijn geen van alle herkenbaar aan hun merknaam of logo. Ook de marketinginspanningen zijn sober en minimaal. Hierdoor heeft het geheimzinnige Muji van Tokyo tot een grote schare enthousiaste klanten opgebouwd.

Muji is de afkorting van Mujirushi Ryohin, Japans voor `no label quality goods`. De 320 vestigingen, waarvan de meeste in Japan, voeren een zo breed mogelijk assortiment alledaagse producten, momenteel zo`n 5.000.

Volgens de designfilosofie van Muji zijn al deze producten ontdaan van overbodige franje en teruggebracht tot hun essentiële basisvorm.
Zo hebben cd-spelers maar 1 knop en zijn de prullenmanden gemaakt van industrieel karton. Er is nauwelijks reclamemateriaal in de winkels te vinden en producten liggen uitgestald in kunststof kratten.

De merkloze marketingstrategie van Muji is volgens FastCompany in werkelijkheid juist een uitgekiende merkstrategie.

Het lijkt een beetje de Hema en Sense&Simplicity van Philips in de praktijk gecombineerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in