Internationale mediabestedingen +8,8 pct
Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 is dit een stijging van 8,8 procent. Adverteerders hebben voornamelijk meer geadverteerd op televisie en bleven investeren in groeiende markten als Azië en Latijns-Amerika. Uit het onlangs gepubliceerde rapport Nielsen Global AdView Pulse blijkt dat de mediabestedingen aan televisie toegenomen zijn met 11,9 procent. Televisie vergrootte het marktaandeel ten koste van de andere traditionele media (radio, tijdschriften en dagbladen) van 63,5 tot 65,3 procent in zowel ontwikkelde als opkomende economieën.
De mediabestedingen in de Verenigde Staten, internationaal de grootste markt, zijn gestegen met 5,9 procent tot 27 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2011. De stijging voor televisie, radio en tijdschriften bleef stabiel, de mediabestedingen aan dagbladen kregen echter een nieuwe klap te verduren en daalden meer dan 10 procent. In West-Europa daalden de mediabestedingen eveneens in het eerste kwartaal (-1,6%).
Opkomende markten in Asia-Pasific (+12,4%) en Latijns Amerika (+11,%) waren de stuwende kracht achter de internationale groei in het eerste kwartaal, gevolgd door het Midden-Oosten/Afrika. Deze laatste regio groeide 10,4 procent ondanks een daling van 51,3 procent in de mediabestedingen van Egypte. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de sociale en politieke opschudding in dat land wat adverteerders tijdelijk hun advertentieactiviteiten deed staken.
West-Europa noteerde de laagste groeicijfers van alle regio’s in het eerste kwartaal. Door de economische situatie namen de mediabestedingen in Griekenland, Ierland, Italië en Spanje af. De sterkere markten als Turkije (+12,9%),en Noorwegen (10,2%) noteerden dubbelcijferige groei waarmee het gemiddelde groeipercentage voor West Europa in het eerste kwartaal uitkwam op 2,9 procent.
Bron: Nielsen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid