Overslaan en naar de inhoud gaan

Ikea neemt afscheid van iconische catalogus

Als gevolg van de digitale transformatie van de Zweedse meubelgigant, stopt Ikea na zeventig jaar met de iconische catalogus.
Ikea
Ikea

Ikea stopt na zeventig jaar met de iconische catalogus. Het besluit is een gevolg van de digitale transformatie die het Zweedse woonwarenhuis doormaakt. Dat heeft het warenhuis maandag laten weten.

related partner content for mobile comes here

Voor Ikea was de catalogus een manier om mensen over de hele wereld te bereiken en te inspireren met nieuwe meubels en slimme tips voor in huis. Het klantgedrag en de mediaconsumptie zijn de afgelopen tijd echter flink veranderd en de catalogus werd steeds minder gebruikt. Vorig jaar steeg de online verkoop wereldwijd met 45 procent en werd Ikea.com meer dan vier miljard keer bezocht. Ook verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe apps voor een betere 'Ikea-ervaring.'

Emotioneel besluit

De afgelopen jaren testte het warenhuis nieuwe formats en manieren om de catalogus te verspreiden. In Nederland experimenteerde het bedrijf met een sterk verminderde oplage. Ikea noemt het afscheid van de catalogus een rationeel, maar ook emotioneel besluit. Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een Ikea-boek vol wooninspiratie.

Zeventig jaar Ikea-catalogus: een tijdlijn

  • In 1951 stelde Ikea-oprichter Ingvar Kamprad eigenhandig de eerste catalogus samen en verspreidde 285.000 exemplaren
  • In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en digitale versie
  • In 2001 lanceerde Ikea voor het eerst e-commerce in Zweden en Denemarken
  • Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, in 32 talen en meer dan 50 markten verspreid
  • Ikea introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door de Wandelende Catalogus
  • In de zomer van 2020 werd de laatste gedrukte en digitale catalogus gedistribueerd

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in