Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Johan Remkes het hart van Caroline van der Plas stal

Creatieve interventies zijn wat Tom de Bruyne betreft een hogere vorm van communicatie.
Johan Remkes
Johan Remkes
Johan Remkes
Johan Remkes

Toen wij elf jaar geleden besloten om ons eigen bedrijf te starten, stootten we bij de zoektocht naar de naam op het heerlijke nummer, A Boy Named Sue, van Johny Cash. Het nummer gaat over een jongen die opgroeit met de naam Sue en daar heel zijn leven voor gepest en geplaagd wordt. Omdat de vader die hem deze naam gegeven had, het vlak voor de geboorte op een lopen had gezet, besloot de intussen volwassen Sue hem op te zoeken om het onrecht ongedaan te maken. Wanneer hij zijn vader eindelijk vindt en hij op het punt staat hem te doden grijnst de oude man:
 
He said, Now you just fought one hell of a fight
And I know you hate me, and you got the right
To kill me now, and I wouldn't blame you if you do
But you ought to thank me, before I die
For the gravel in your guts and the spit in your eye
Because I'm the son-of-a-bitch that named you Sue

related partner content for mobile comes here

Het jongetje een meisjesnaam geven zodat hij wel voor zichzelf móest leren opkomen: Voor mij is dit lied is een ode aan de creatieve interventie. Ik heb ze altijd als een hogere vorm van creativiteit beschouwd. De meeste creatieve ideeën in het creatieve communicatievak hebben tot doel om de aandacht op zichzelf te trekken. Ze zeggen vaak impliciet: Kijk eens hoe leuk, grappig of origineel ik ben. Interventies zijn van een heel andere orde. Het zijn ideeën die tot doel hebben om iets met je te doen: om een vooroordeel te doorbreken, op je geweten te spelen, je te confronteren met jezelf, of je aan te zetten tot verandering. 

 

Als je een fantastisch voorbeeld wil zien van een creatieve interventie in communicatie, moet je de persconferentie van Johan Remkes eens opnieuw bekijken. Toen hij als bemiddelaar tussen overheid en de boeren zijn adviesrapport presenteerde, ging het eerste luik van zijn presentatie alleen maar over het diepgewortelde gevoel van miskenning en vernedering dat door mensen op het platteland gevoeld wordt.

Ik vond dit een meesterlijke interventie. Remkes wist perfect dat elke aanbeveling meteen verworpen zou worden als de boeren hem zouden zien als de spreekbuis van ‘het systeem’. Hij begon zijn verhaal met het onder woorden brengen van dit sentiment en het kabinet een veeg uit de pan te geven voor het niet waarderen van dit diepgewortelde gevoel van onmacht en hopeloosheid. Het effect was wonderlijk. BBB -voorzitter Caroline van der Plas, die er alle electorale belang bij had om het voorstel meteen en hard te torpederen, zei alleen maar: ‘Ik ben een beetje verliefd geworden op Johan Remkes’. 
 
Meestal zie je met een interventie pas hoe geniaal het was na verloop van tijd, wanneer alles op zijn plek valt. En dat maakt het zo bijzonder. Misschien moeten we er daarom in onze reclameprijzencircus een nieuwe categorie voor maken. 
 
Tom De Bruyne
A Boy Named SUE

Tom De Bruyne is gedragspsycholoog en eigenaar van Sue Amsterdam en the behavioural design academy

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in