Overslaan en naar de inhoud gaan

Helaas, uitverkocht

Uitverkocht, het overkomt consumenten regelmatig. Irritatie en mogelijke winkelontrouw is het gevolg. Of valt dat wel mee? En wat kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je zou zeggen, hoe groter de betrokkenheid jegens een bepaald product, des te groter ook de teleurstelling zodra dit product uitverkocht is. Dat gaat inderdaad op, maar ook telt het gewicht van eventuele alternatieven. Zijn ook die afwezig, dan groeit de irritatie.

related partner content for mobile comes here

Dat producten uitverkocht zijn, is niet te vermijden. Voor retailers is het daarom van belang te weten hoe de reacties van consumenten hierop doorwerken op hun tevredenheid en mate van winkeltrouw. Uit nieuw onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Gavan Fitzsimons (Wharton) blijkt dat de reactie van consumenten zodra ze iets willen kopen dat uitverkocht is, in grote lijnen wordt bepaald door twee factoren: de keuzevrijheid inzake vergelijkbare items die nog wél op de schappen liggen, en de betrokkenheid die men heeft ten aanzien van het afwezige product.
De onderzoeksresultaten zijn enigszins voorspelbaar. Hoe groter iemands betrokkenheid bij een bepaald product, des te groter de kans op ontevredenheid, en een navenante kans op het afbrokkelen van de winkeltrouw. Is de betrokkenheid niet zo hoog, dan wordt het keuzeproces vergemakkelijkt, want er zijn immers minder alternatieven. Dat kan zelfs resulteren in meer klanttevredenheid, want de consument hoeft minder lang te dubben en probeert eens wat anders.

Wat moeten winkelchefs met deze informatie? Ze werken via ingenieuze JIT-bevoorradingssystemen, waardoor niet altijd alles op de schappen kan staan. De gulden middenweg lijkt het beste. Zet redelijk wat voorraad op de schappen, en onderzoek ondertussen bij welke producten de klanten een hoge betrokkenheid vertonen. Die productgroep dient vervolgens altijd voor het grijpen te liggen.

Bron: journal of consumer research, sept.2000

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in