Heinz wil spelbepaler worden
Waar grote spelers als Procter & Gamble en Unilever werken aan globalisering, met het opheffen van honderden merken als gevolg, zoekt Heinz een tegengestelde richting: die van de powerbrands en lokale merken. Leidt dat niet tot versnippering van beleid, budgetten en imago? Totaal niet, zegt Peter Bennemeer (39), area director Northern Europe, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. Bennemeer, die globalisering slechts een modeverschijnsel vindt, zegt: 'Ik heb wel meer trends en bewegingen gezien. Ach, de klepel gaat soms naar links en soms naar rechts.' Hij wijst erop dat Heinz van oudsher sterk is in lokale merken: bijna drie miljard van de omzet komt van het merk Heinz, de andere zes wordt gehaald uit de andere merken. 'Daar waar wij op lokale markten opereren, hebben we steevast de sterkste merken. Altijd de merken die nummer één of twee zijn. Uiteindelijk hebben we een heel sterk portfolio, al zijn dat niet allemaal global brands.'
Bennemeer erkent dat de powerbrands Honig en Hak een belangrijke rol gaan spelen. 'Honig heeft een omzet van meer dan 100 miljoen dollar en Hak is een van de sterkste merken in Nederland. De mogelijkheden met Hak zijn waarschijnlijk veel breder dan we denken.' Over Honig zegt hij: 'Dat heeft bijvoorbeeld een concept dat heel transporteerbaar is naar andere markten: de technologie van Honig op het gebied van de droge soepen hadden wij nog niet in Europa. Daar gaan we dus internationaal iets mee doen. Binnen de soepen kan Heinz straks veel breder worden dan nu het geval is, tenslotte hebben wij nu alleen natte soepen.' Ook de succesvolle World Wide Wraps van Honig noemt Bennemeer een voorbeeld waarmee onder de merknaam Heinz de internationale markt kan worden bestookt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid