Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste daling consumentenvertrouwen ooit

Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten nog nooit zo negatief geweest als nu.
123
© 123RF
123
© 123RF

Het consumentenvertrouwen is in april scherp gedaald naar -22. Dat is de grootste daling in een maand ooit, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart kwam het consumentenvertrouwen nog uit op min 2. 

De daling heeft uiteraard te maken met de corona-uitbraak en de gevolgen ervan voor onder meer de economie. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten nog nooit zo negatief geweest als in april 2020. Het vorige dieptepunt werd bereikt in november 2011, tijdens de eurocrisis. 

Ook de koopbereidheid is fors verslechterd. Deze deelindicator gaat van 2 in maart naar -17 in april, de grootste daling ooit. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden verslechtert flink. 

related partner content for mobile comes here

Met -22 ligt het consumentenvertrouwen in april ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in