Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootse herpositionering Ikea, nieuwe pay-off luidt: ‘Aandacht maakt alles mooier’

Country marketing manager Jeroen Hubert ging samen met reclamebureau opnieuw terug naar de kern van het merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Aandacht maakt alles mooier’, dat is de pay-off die de zoektocht die Ikea aanging met reclamebureau Lemz heeft opgeleverd. De nieuwe merkpositionering moet een hernieuwde kennismaking vormen met het woonwarenhuis. Het doel is primair de mensen aan te spreken die niet of nauwelijks naar Ikea gaan. Die doelgroep moet verlost worden van hardnekkige mispercepties over het merk. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat de bestaande klantenkring bevestigd wordt in hun ervaring.

related partner content for mobile comes here

Na de lancering van de nieuwe catalogus deze week – ook onder de noemer ‘Aandacht maakt alles mooier’ – start de campagne op zondag 9 augustus. Hieronder ziet u de eerste commercial die voortvloeit uit de merkexercitie. Het gaat om een commercial van een minuut lang. De bedoeling is dat er jaarlijks zo’n vier van dergelijke films gemaakt zullen worden, los van een aantal mini-TVC’s, waarin de focus ligt op nieuwe en tijdelijke limited edition collecties.

 

‘Aandacht maakt alles mooier’ wil breken met het beeld dat Nederland tot nu toe zag van Ikea. Het woonwarenhuis wil Nederland mee op reis nemen in de verhalen achter het merk. De eerste campagne laat zien hoe Ikea ontwerpers dagelijks bezig zijn om nieuwe producten en collecties te ontwerpen, met als doel om een beter dagelijks leven thuis voor zoveel mogelijk mensen te creëren. De ontwerpers hanteren hierbij het Democratic Design principe, wat al sinds 1976 actueel is.

 

Democratic Design
Jeroen Hubert, country marketing manager Ikea Nederland legt uit wat Democratic Design inhoudt: ‘Het is een methode gestoeld op vijf dimensies die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten die allemaal moeten kloppen. We willen de beste producten tegen de laagste prijs verkopen. Als je hier bij stil staat, zie je dat het contradicties zijn. Hoe zorg je dan voor een goede balans tussen die dimensies? Het antwoord daarop is aandacht. Want, wanneer je aandacht aan iets besteed, wordt het leven net dat beetje mooier. Juist daar is Ikea zo goed in en dat willen we graag met Nederland delen.’

 

Design in de hoofdrol
Eerder kondigde het woonwarenhuis al aan het aantal designcollecties fors te verhogen, tot wel tien per jaar. In een aantal van deze collecties werkt Ikea samen met bekende interieur- en modeontwerpers. In de eerder genoemde nieuwe Ikea catalogus 2016 is een aantal van deze collecties opgenomen.

Credits
Reclamebureau LEMZ is verantwoordelijk voor de campagne

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in