Overslaan en naar de inhoud gaan

Franse autoreclames moeten verwijzen naar schonere reisalternatieven

​​​​​​​Voor SUV's geldt een geheel reclameverbod.
Reclame 'oude stijl' voor een Peugeot 308
Reclame 'oude stijl' voor een Peugeot 308
Reclame 'oude stijl' voor een Peugeot 308
Reclame 'oude stijl' voor een Peugeot 308

Autoreclames in Frankrijk moeten vanaf komend jaar ook verwijzen naar minder vervuilende reisalternatieven. Daarbij hebben ze drie mogelijkheden: 'overweeg te carpoolen', 'neem voor dagelijks gebruik het openbaar vervoer' of 'kies bij korte ritten voor lopen of de fiets'.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe regels worden in maart van kracht. Milieugroeperingen hebben jarenlang gelobbyd voor maatregelen. Daarbij werd en wordt ook ingezet op een algeheel verbod op autoreclames. De maatregel die gaat gelden maakt onderdeel uit van het Franse streven om de CO2-uitstoot te beperken.

De advertenties worden verplicht in alle uitingen. Dan gaat het van drukwerk tot tv en van radio tot internet. Ook wordt de hashtag "#SeDeplacerMoinsPolluer", vrij vertaald 'verplaats en vervuil minder' verplicht.

Autoreclames zullen ook duidelijkheid moeten geven over de specifieke CO2-uitstoot van een voertuig. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van een nieuw classificatiesysteem die consumenten informeert over de milieu-impact. Voor de meest vervuilende auto's, voertuigen die meer dan 123 gram kooldioxide per kilometer uitstoten, waaronder veel populaire SUV's mag vanaf 2028 helemaal geen reclame meer worden gemaakt.

PARIJS (ANP/AFP)

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gusta Winnubst

Heel erg benieuwd wat het reisalternatief dan moet zijn voor ‘la campagne’, een erg groot deel van Frankrijk…

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in