Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindelijk een concurrent voor Linda.

Dit zou wel eens dé succescase in de uitgeefwereld kunnen zijn. Muriel Oonincx heeft met Famme.nl, voor de vrouw van 30+ met een ‘druk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Picture this: Je kijkt elke dag vanachter je bureau uit over de prachtige natuur en zee in Kaapstad, terwijl je artikelen schrijft voor je eigen online magazine dat in Nederland wordt uitgegeven. Een online magazine dat als een dolle scoort, want zes weken na de lancering – in februari dit jaar - heeft het al een miljoen unieke bezoekers en na een half jaar zelfs 1,5 miljoen gehaald.

 is de naam van het digitale magazine en Muriel Oonincx bedacht het. Ze zag vorig jaar dat er online nog weinig was voor de vrouw van 30+ met een ‘druk leven’. Voor die vrouw is er in enkele jaren tijd veel veranderd: &;Er is getrouwd, verhuisd, ze is moeder geworden, geswitcht van werk, vriendschappen zijn over en er zijn nieuwe vrienden gevonden.’ Oonincx noemt het zelf de juggle of life. ‘Je moet jongleren en af en toe dreigt er een bal te vallen.’

Natuurlijk spreekt ze uit ervaring, want ze is moeder van drie jonge zoontjes (2, 4 en 6 jaar oud) én heeft een goede carrière. In Nederland was Oonincx onder meer chef bij tijdschrift Viva, hoofdredacteur van Viva spin off Viva Mama en adjunct-hoofdredacteur bij Red!. Dat hield allemaal op toen haar man een carrièremove kon maken naar Zuid-Afrika.

Huiverig voor commercie
Begin 2013 verhuisde het gezin daarom naar Kaapstad. De overstap wende snel, zegt Oonincx. ‘Na anderhalf jaar zijn we al aardig ingeburgerd.’ Ze is nu even terug in Nederland om onder meer familie en vrienden te bezoeken en om haar veertigste verjaardag te vieren (dat mochten we van haar opschrijven). Maar ook om de mensen te bezoeken die haar carrière een nieuwe, succesvolle wending hebben gegeven.
Want stil leven in Kaapstad, zag ze niet zitten. Dus in plaats van ‘elke dag witte wijntjes gaan drinken met vriendinnen’ bedacht en ontwikkelde ze Famme.nl. ‘Mijn gevoel voor bladen maken is ontstaan in de tijd van Viva. Dat was online overigens ook wel echt een voorloper. Ik was er projectredacteur en verbond er commercie met redactie, hoewel men daar vaak huiverig voor was.’

Ook bij Red zag ze dat het 360-graden denken, het online en offline verbinden en spin-offs als events ontwikkelen, steeds gangbaarder werd in de uitgeefwereld. Na die tijd ging Oonincx freelancen, maar ze wilde niet van artikel naar artikel leven. ‘Ik zie mezelf toch als bouwer. Ik ben conceptontwikkelaar, bedreven in het maken van content. Daar wilde ik iets mee.’

Ze had ontdekt en omarmd, een blogsite met gadgets en ‘coole dingen’. Met snelle stukjes en rijke foto- en videocontent. ‘Ik besefte toen dat er eigenlijk niets is voor de doelgroep vrouwen van 30+ met een ontzettend druk leven. Ja, het was er wel, maar niet zoals ik het zou willen zien, of volgens het nieuwe denken. Er was geen plek online voor die doelgroep waar je kan lachen en huilen en content kunt vinden met humor en zelfspot. Want.nl doet dat heel goed. Die richting wilde ik op.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in