Eindelijk een concurrent voor Linda.
Picture this: Je kijkt elke dag vanachter je bureau uit over de prachtige natuur en zee in Kaapstad, terwijl je artikelen schrijft voor je eigen online magazine dat in Nederland wordt uitgegeven. Een online magazine dat als een dolle scoort, want zes weken na de lancering – in februari dit jaar - heeft het al een miljoen unieke bezoekers en na een half jaar zelfs 1,5 miljoen gehaald.
Famme.nl is de naam van het digitale magazine en Muriel Oonincx bedacht het. Ze zag vorig jaar dat er online nog weinig was voor de vrouw van 30+ met een ‘druk leven’. Voor die vrouw is er in enkele jaren tijd veel veranderd: 'Er is getrouwd, verhuisd, ze is moeder geworden, geswitcht van werk, vriendschappen zijn over en er zijn nieuwe vrienden gevonden.’ Oonincx noemt het zelf de juggle of life. ‘Je moet jongleren en af en toe dreigt er een bal te vallen.’
Natuurlijk spreekt ze uit ervaring, want ze is moeder van drie jonge zoontjes (2, 4 en 6 jaar oud) én heeft een goede carrière. In Nederland was Oonincx onder meer chef bij tijdschrift Viva, hoofdredacteur van Viva spin off Viva Mama en adjunct-hoofdredacteur bij Red!. Dat hield allemaal op toen haar man een carrièremove kon maken naar Zuid-Afrika.
Huiverig voor commercie
Begin 2013 verhuisde het gezin daarom naar Kaapstad. De overstap wende snel, zegt Oonincx. ‘Na anderhalf jaar zijn we al aardig ingeburgerd.’ Ze is nu even terug in Nederland om onder meer familie en vrienden te bezoeken en om haar veertigste verjaardag te vieren (dat mochten we van haar opschrijven). Maar ook om de mensen te bezoeken die haar carrière een nieuwe, succesvolle wending hebben gegeven.
Want stil leven in Kaapstad, zag ze niet zitten. Dus in plaats van ‘elke dag witte wijntjes gaan drinken met vriendinnen’ bedacht en ontwikkelde ze Famme.nl. ‘Mijn gevoel voor bladen maken is ontstaan in de tijd van Viva. Dat was online overigens ook wel echt een voorloper. Ik was er projectredacteur en verbond er commercie met redactie, hoewel men daar vaak huiverig voor was.’
Ook bij Red zag ze dat het 360-graden denken, het online en offline verbinden en spin-offs als events ontwikkelen, steeds gangbaarder werd in de uitgeefwereld. Na die tijd ging Oonincx freelancen, maar ze wilde niet van artikel naar artikel leven. ‘Ik zie mezelf toch als bouwer. Ik ben conceptontwikkelaar, bedreven in het maken van content. Daar wilde ik iets mee.’
Ze had Want.nl ontdekt en omarmd, een blogsite met gadgets en ‘coole dingen’. Met snelle stukjes en rijke foto- en videocontent. ‘Ik besefte toen dat er eigenlijk niets is voor de doelgroep vrouwen van 30+ met een ontzettend druk leven. Ja, het was er wel, maar niet zoals ik het zou willen zien, of volgens het nieuwe denken. Er was geen plek online voor die doelgroep waar je kan lachen en huilen en content kunt vinden met humor en zelfspot. Want.nl doet dat heel goed. Die richting wilde ik op.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid