Effies uitgereikt: Albert Heijn krijgt Grand Effie
Aan het einde van de middag was het weer zover, de Effie Awards werden uitgereikt. Dit jaar in de nieuwe Amsterdamse club Club Air, vlakbij het Rembrandtplein waar op verschillende locaties de 24 Uur van de Reclame plaatsvond.
Club Air was vanavond een goed gevulde schoenendoos. De vele genomineerden hadden het vooral ook druk met elkaar – zoals het bij netwerken betaamt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaGrootste verrassing van de avond was een heuse Grand Effie voor Albert Heijn. Beter dan een Gouden Effie.
Presentatrice van de uitreiking, Renate Verbaan, dacht nog even dat de overtreffende trap van een Gouden Effie een platina was, maar juryvoorzitter (en oud-staatssecretaris) Frank Heemskerk vond de omschrijving Grand beter. ‘De jury maakt een diepe buiging’ voor Albert Heijn en TWBA/Neboko. ‘De herpositionering van de supermarktketen na die moeilijke tijd in 2004, verdient het grote compliment van de jury, aldus Heemskerk.
Bestuurslid van de VEA, Marc Oosterhout, gaf in zijn praatje vooraf aan de prijsuitreiking aan dat de jury het dit jaar over een andere boeg heeft gegooid. ‘Waardecreatie moest belangrijk worden’, zei Oosterhout. Het was belangrijk dat er met objectievere maatstaven gemeten zou worden.
Oosterhout: ‘Niet alleen verkoop is belangrijk, we keken dit jaar ook naar merkwaarde en maatschappelijke waarde.’ Zo was er dit jaar voor het eerst een categorie Merkcampagnes.
Men moet kunnen leren van hetgeen dat in het juryrapport staat. De reden waarom het juryrapporten online zijn te lezen (ook over de niet-winnaars).
De jury heeft ook getracht de vragenlijst voor de inzenders makkelijker te maken, ‘maar dat is nog niet helemaal gelukt. Twee vragen waren nog erg lastig.’ De jury gaat er voor volgend jaar aan werken, belooft Oosterhout.
Er waren dit jaar 42 inzendingen, 16 ervan wonnen een Effie. (Ter vergelijking: in 2009 waren er slechts acht Effies.)
De winnaars onder de noemer ‘Bewustwordingscampagnes’ werden gekozen door een jury onder leiding van Jan Knaap. Knaap: ‘Communicatie die gaat over bewustwording is de mooiste communicatie in het vak.’
Er was een Zilveren Effie voor de Plastic Heroes-campagne (Stichting Nedvang) en Bronzen Effies voor Aardige Mensen (Sire) en Veilig Internetten (ministerie van Justitie)
De uitslag:
Goud
Volkswagen Rijbewijs
Pon's Automobielhandel
MTV Networks Advertising, ACHTUNG!
Zilver
Van Bulkfrites tot SuperCrunch
Aviko
DDB
InShared: we all benefit
InShared
DDB, Nobla, .bone
Andrélon haalt meer uit je haar!
Unilever Benelux
UbachsWisbrunJWT
Campagne Plastic Heroes
Stichting Nedvang
WAVE Communications, Cendris, SVBMedia
KPN: nummer één voor ondernemers
KPN Zakelijke markt
N=5
Brons
Deloitte Innovation
Deloitte
Doom&Dickson
Wat een Pokkie jaar!
Hi
FHV BBDO, Red Urban, Mindshare, De Werkvloer, X-Ingredient, Winkelman en van Hessen
Unox Biologische Soep
Unilever Benelux
TBWA\NEBOKO, Being There, Winkelman en van Hessen
U moet de groei van HAK hebben
HAK B.V.
ETCETERA
Mona en pudding weer helemaal terug
Friesland Campina Benelux
ALFRED International, MEC, Nieuw
Klein bedrag? Pinnen mag!
Currence
Eigen Fabrikaat
Veilig internetten
Ministerie van Justitie
N=5, KONG
Aardige mensen
SIRE
Publicis Amsterdam
De Groene Sint
Oxfam Novib
N=5, Schepnet B.V.
Grand Effie
Gewoon bij Albert Heijn
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO, TBWA\NEBOKO RETAIL
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid