Overslaan en naar de inhoud gaan

Effies uitgereikt: Albert Heijn krijgt Grand Effie

Aan het einde van de middag was het weer zover, de Effie Awards werden uitgereikt. Dit jaar in de nieuwe Amsterdamse club Club Air, vlakbij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan het einde van de middag was het weer zover, de Effie Awards werden uitgereikt. Dit jaar in de nieuwe Amsterdamse club Club Air, vlakbij het Rembrandtplein waar op verschillende locaties de plaatsvond.

related partner content for mobile comes here

Club Air was vanavond een goed gevulde schoenendoos. De vele genomineerden hadden het vooral ook druk met elkaar – zoals het bij netwerken betaamt.

Grootste verrassing van de avond was een heuse Grand Effie voor Albert Heijn. Beter dan een Gouden Effie.

Presentatrice van de uitreiking, Renate Verbaan, dacht nog even dat de overtreffende trap van een Gouden Effie een platina was, maar juryvoorzitter (en oud-staatssecretaris) Frank Heemskerk vond de omschrijving Grand beter. ‘De jury maakt een diepe buiging’ voor Albert Heijn en TWBA/Neboko. ‘De herpositionering van de supermarktketen na die moeilijke tijd in 2004, verdient het grote compliment van de jury, aldus Heemskerk.

Bestuurslid van de VEA, Marc Oosterhout, gaf in zijn praatje vooraf aan de prijsuitreiking aan dat de jury het dit jaar over een andere boeg heeft gegooid. ‘Waardecreatie moest belangrijk worden’, zei Oosterhout. Het was belangrijk dat er met objectievere maatstaven gemeten zou worden.

Oosterhout: ‘Niet alleen verkoop is belangrijk, we keken dit jaar ook naar merkwaarde en maatschappelijke waarde.’ Zo was er dit jaar voor het eerst een categorie Merkcampagnes.
Men moet kunnen leren van hetgeen dat in het juryrapport staat. De reden waarom het jury (ook over de niet-winnaars).

De jury heeft ook getracht de vragenlijst voor de inzenders makkelijker te maken, ‘maar dat is nog niet helemaal gelukt. Twee vragen waren nog erg lastig.’ De jury gaat er voor volgend jaar aan werken, belooft Oosterhout.

Er waren dit jaar 42 inzendingen, 16 ervan wonnen een Effie. (Ter vergelijking: in 2009 waren er slechts acht Effies.)
De winnaars onder de noemer ‘Bewustwordingscampagnes’ werden gekozen door een jury onder leiding van Jan Knaap. Knaap: ‘Communicatie die gaat over bewustwording is de mooiste communicatie in het vak.’

Er was een Zilveren Effie voor de Plastic Heroes-campagne (Stichting Nedvang) en Bronzen Effies voor Aardige Mensen (Sire) en Veilig Internetten (ministerie van Justitie)

De uitslag:

Goud
Volkswagen Rijbewijs
Pon's Automobielhandel
MTV Networks Advertising, ACHTUNG!

Zilver
Van Bulkfrites tot SuperCrunch
Aviko
DDB

InShared: we all benefit
InShared
DDB, Nobla, .bone

Andrélon haalt meer uit je haar!
Unilever Benelux
UbachsWisbrunJWT

Campagne Plastic Heroes
Stichting Nedvang
WAVE Communications, Cendris, SVBMedia

KPN: nummer één voor ondernemers
KPN Zakelijke markt
N=5

Brons
Deloitte Innovation
Deloitte
Doom&Dickson

Wat een Pokkie jaar!
Hi
FHV BBDO, Red Urban, Mindshare, De Werkvloer, X-Ingredient, Winkelman en van Hessen

Unox Biologische Soep
Unilever Benelux
TBWA\NEBOKO, Being There, Winkelman en van Hessen

U moet de groei van HAK hebben
HAK B.V.
ETCETERA

Mona en pudding weer helemaal terug
Friesland Campina Benelux
ALFRED International, MEC, Nieuw

Klein bedrag? Pinnen mag!
Currence
Eigen Fabrikaat

Veilig internetten
Ministerie van Justitie
N=5, KONG

Aardige mensen
SIRE
Publicis Amsterdam

De Groene Sint
Oxfam Novib
N=5, Schepnet B.V.

Grand Effie
Gewoon bij Albert Heijn
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO, TBWA\NEBOKO RETAIL

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in