Overslaan en naar de inhoud gaan

Dure reclame zorgverzekeraars niet effectief

Dure reclamecampagnes van zorgverzekeraars zijn niet effectief. Die conclusie trekt Deloitte uit onderzoek naar de markt, dat het bureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dure reclamecampagnes van zorgverzekeraars zijn niet effectief. Die conclusie trekt uit onderzoek naar de markt, dat het bureau vrijdag naar buiten heeft gebracht.

related partner content for mobile comes here

De twee zorgverzekeraars die relatief het minst (twee euro per verzekerde) aan reclame uitgaven, zagen hun aantal klanten toenemen.

De verzekeraars die relatief het meeste geld staken in mediacampagnes (tussen zes en tien euro per verzekerde) verloren klanten. Namen noemt Deloitte in het onderzoek niet.

In totaal gaven de zorgverzekeraars vorig jaar ruim 78 miljoen euro aan reclame uit. Dat is ruim anderhalf maal zoveel als in 2004.
Door de invoering van het nieuwe zorgstelsel waren de verzekeraars in een concurrentiestrijd verwikkeld om de gunst van de klant.

Ongeveer 25 procent van de verzekerden is na invoering van het nieuwe stelsel overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.

De helft van de mensen is via een collectief contract verzekerd, meestal via de werkgever. Dat is ook de verklaring waarom de reclamecampagnes niet werkten. Die waren vooral op het individu gericht, terwijl de echte winst werd in de collectieve contracten geboekt.

Deloitte verwacht dat het aantal mensen dat collectief is verzekerd, de komende jaren zal toenemen tot 60 procent.

Collectieve contracten zijn voor de klanten voordelig, omdat de verzekeraars daarop korting geven.
Deloitte stelt dat de verzekeraars die korting op de een of andere manier wel moeten terugverdienen.

"Een premiestijging ligt dan ook in de lijn der verwachting", aldus het rapport. Hogere premies zullen nog meer mensen ertoe brengen zich collectief te verzekeren.

Dat kan - door de kortingen - de rendementen van de verzekeraars verder onder druk zetten. Deloitte verwacht dat de verzekeraars op hun beurt de rekening zullen neerleggen bij de aanbieders van zorg (artsen, ziekenhuizen en dergelijke).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in