Digital marketing trends 2012


Money talks
De marketingbudgetten worden verlaagd en hiermee zal er binnen de marketingafdeling veel strijd ontstaan over de vraag waar budgetten aan besteed gaan worden, hoe resultaten gemeten worden en wat de ROI van de activiteiten is. Het komende jaar zal voor veel organisaties het meten en analyseren van marketingcampagnes de grootste bottleneck vormen. Veel organisaties vinden het nog lastig om de vertaalslag van data naar actie te maken of om helder te krijgen welke impact een marketingactiviteit heeft. Data-analyse zal het komende jaar doorslaggevend zijn binnen het marketingbeleid.
Social media wordt eindelijk volwassen
Er zijn steeds meer mogelijkheden om dezelfde analyse toe te passen op social media die ook bij andere kanalen worden uitgevoerd. Hiermee ontstaat ook de mogelijkheid om de verschillende kanalen op een betrouwbare manier met elkaar te vergelijken. Dit biedt marketeers de mogelijkheid om te onderbouwen wat de toegevoegde waarde is van social media in termen van sales, omzet en winst. Het dwingt hen om ook wat volwassener om te gaan met social media. In het verleden was het nog een beetje vrijblijvend en experimenteel, maar die fase is inmiddels voorbij. Het wordt voor ondernemingen belangrijker om te weten wat er online over de organisatie wordt gezegd. Dit is essentieel om klachten van klanten snel op te sporen en te verhelpen, voordat een probleem zich als een olievlek verspreid. In 2012 zullen nog meer ondernemingen programma’s ontwikkelen om social media te monitoren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De klant centraal stellen
Veel marketeers dachten in het verleden dat klanten via een kanaal en met een device de website van de organisatie bezochten. Door de opkomst van verschillende devices zoals smartphones en tablets en het veranderde consumentengedrag op het gebied van communicatie groeit het besef binnen marketing dat de klant van veel meer platformen gebruik maakt dan voorheen om in contact te treden met de organisatie. Marketeers moeten er daarom in 2012 voor zorgen dat zij een beter beeld krijgen van de klant, zodat zij op ieder kanaal de juiste uiting tonen. Op basis van klantkennis kunnen zij er voor zorgen dat de content die zij bieden ook daadwerkelijk aansluit bij de interesse van de klant. Hoe relevanter de informatie is voor de klant, hoe effectiever de marketingcampagne is.
De kracht van content
De uitspraak ‘Content is King’ is niet nieuw binnen marketing, maar doordat social media-kanalen steeds belangrijker worden, neemt ook de vraag naar aantrekkelijke content toe. Het is niet langer voldoende om een Facebook-pagina of een Twitter-account te hebben, maar klanten moeten een reden hebben om deze pagina te bezoeken of zich aan te melden voor de Twitter-feed. Organisaties moeten zich onderscheiden met relevante en aantrekkelijke content om de klant te verleiden. De grootste uitdaging voor de marketeer zal zijn om content geschikt te maken voor ieder kanaal. De klant verwacht dat content op ieder device beschikbaar is.
Mobile marketing breekt nu echt door
Er wordt al geruime tijd gesproken over de trends van mobile advertising en marketing, maar in werkelijkheid blijven de activiteiten op dit vlak vaak beperkt tot aanbiedingen via sms. De opkomst van smartphones en tablets maakt het aantrekkelijker voor marketeers om zich te richten op mobile marketing en advertising. Dit jaar zal mobile advertising een vast onderdeel van de mediaplannen uit gaan maken.
Daarnaast zal er meer aandacht komen voor het aantrekkelijker aanbieden van content. Onder andere door gebruik te maken van video en andere mogelijkheden om de experience te verbeteren. Steeds meer ontwikkelaars zullen gebruik gaan maken van HTML 5 voor mobile content en hiermee krijgen mobiele websites dezelfde mogelijkheden die apps bieden, zonder dat er een app gedownload hoeft te worden.
E-mail is springlevend
Ondanks dat al jaren voorspeld wordt dat e-mail zijn langste tijd heeft gehad, is dat onjuist gebleken. Zo blijkt uit de Forrester US Interactive Marketing Forecast 2011 - 2016 dat de investeringen in e-mailmarketing met zo’n tien procent zullen toenemen de komende vijf jaar. Ironisch genoeg zorgt de groeiende interesse voor mobile marketing ervoor dat e-mail ook belangrijker wordt.
Speel het spel
Er wordt veel gesproken over de mogelijkheden van gamification voor marketing en marketeers maken steeds meer gebruik van games om klanten online aan zich te binden. Games worden door marketeers bijvoorbeeld succesvol ingezet op websites of er wordt gebruikt gemaakt van product placement bij een populaire online game. Het komende jaar zal deze ontwikkeling echter een pas op de plaats maken, omdat de marketingbudgetten onder druk staan en de kosten voor het ontwikkelen van goede games voor veel organisaties dit jaar te hoog blijken te zijn.
Nieuwe barcodes
QR-codes worden al enige tijd gebruikt, maar het komende jaar zal er meer gebruik worden gemaakt van de nieuwe generatie barcodes, zoals SnapTags, die de mogelijkheid bieden om een logo te gebruiken in plaats van het gebruikelijke zwart-witte vlakje. De meeste smartphones kunnen deze nieuwe code lezen.
De trends die ik hierboven beschrijf zijn uiteraard slechts een greep uit alle ontwikkelingen die ons nog te wachten staan komend jaar. We hebben helaas geen glazen bol, maar door inzichten met elkaar te delen, komen we waarschijnlijk een heel eind. Aanvullingen op mijn lijst met trends zijn dan ook van harte welkom.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid