Design als warm bad
Dankzij de successen van rasvormgevers als Apple, Dyson en Hummer is er nieuwe aandacht ontstaan voor de strategische kracht van design. Wat voor effecten kan productdesign hebben op bestaande en potentiële klanten? Het is onderzocht door Charles Noble (University of Mississippi) en Minu Kumar (San Francisco State University).
Zij ontdekten dat het design van een product twee doelen kan dienen. Het eerste is good old functionele differentiatie: je onderscheidt je product via het design van andere producten. Dit soort differentiatie ― sterk gericht op productfunctionaliteiten, productattributen en productfeatures ― heeft vooral transactionele effecten. Dat wil zeggen: dankzij de vormgeving proberen mensen een product uit. Ze ontwikkelen er een voorkeur voor, kopen het, zijn er tevreden over.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDat zijn belangrijke dingen, minimumvoorwaarden zelfs. Maar zulke functionele productvoordelen zijn kortstondig. In de volgende aankoopsituatie begin je weer bijna van nul af aan. Het tweede en essentiëlere doel van productdesign is emotionele-waardecreatie: dankzij de vormgeving bouwt de gebruiker een diepe emotionele band op met het product of het merk.
Een productdesign dat emotionele waarde genereert, leidt tot het soort relationele effecten waar bedrijven tegenwoordig zo hard naar op zoek zijn: gehechtheid, loyaliteit, commitment, passie ― dat alles diep verankerd en voor de lange termijn. Bij producten die emotionele waarde creëren, is het gebruiksgenot belangrijker dan de praktische en functionele kant.
Neem de fel begeerde (en onhandige) high heels van Manolo Blahnik en Christian Louboutin. De Juicy Salif-citroenpers van Alessi. De Aston Martin V12. Of aardser geprijsde producten als de MacBook en de iPhone. Het esthetische design van deze producten is primair gericht op het creëren van substantiële emotionele waarde. Uiterlijk is nog steeds alles.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid