Overslaan en naar de inhoud gaan

De comeback van het product

De consument prikt de ballon van de marketing van merken door, en richt zich op productervaring. Dat blijkt uit de Research International…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het tweejaarlijkse Research International Observer-onderzoek wordt gehouden onder consumenten in 45 landen.

related partner content for mobile comes here

'Er is een kloof ontstaan tussen merk en product’, concludeert Greet Sterenberg, global director Qualitatif bij Research International en coördinator van het onderzoek.
Ongemerkt ging in de jaren negentig bij bedrijven steeds een ‘plakje minder’ naar productkwaliteit, omdat er meer geld gepompt moest worden in het merk. Dat ging zó ongemerkt dat er een momentopname zoals de Research International Observer aan te pas moet komen om die kloof in beeld te krijgen, meldt Sterenberg in het interview.

‘Productmanagers werd gevraagd de marges te verbeteren en in de jaren negentig betekende dat voornamelijk: hoe kan ik goedkoper produceren? Nu we zo’n tien jaar verder zijn blijkt dat er zo vaak is gesneden in de kwaliteit van het product dat dit product niet meer in verhouding staat tot het merk’, aldus Sterenberg. ‘Consumenten kregen het gevoel dat ze gebakken lucht werd voorgehouden. Branding is prima, maar het moet wel ondersteund geworden door een productervaring.’

Dat productervaring zo belangrijk is geworden heeft een aantal oorzaken. Sterenberg noemt een belangrijke: ‘Vooral in de westerse economieën, die de laatste jaren gebukt gingen onder een recessie en de dure introductie van de euro, zag je een enorme opkomst van de private labels. Mensen zijn tot de ontdekking gekomen dat het A-merk wel erg veel belooft, maar niet noodzakelijkerwijs een betere productervaring geeft dan een private label.’

Volgens Research International moet het product weer de held van de brandingstrategie worden. De uitkomst van het onderzoek en het commentaar van Sterenberg staan in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in