De comeback van het product
Het tweejaarlijkse Research International Observer-onderzoek wordt gehouden onder consumenten in 45 landen.
'Er is een kloof ontstaan tussen merk en product’, concludeert Greet Sterenberg, global director Qualitatif bij Research International en coördinator van het onderzoek.
Ongemerkt ging in de jaren negentig bij bedrijven steeds een ‘plakje minder’ naar productkwaliteit, omdat er meer geld gepompt moest worden in het merk. Dat ging zó ongemerkt dat er een momentopname zoals de Research International Observer aan te pas moet komen om die kloof in beeld te krijgen, meldt Sterenberg in het interview.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta‘Productmanagers werd gevraagd de marges te verbeteren en in de jaren negentig betekende dat voornamelijk: hoe kan ik goedkoper produceren? Nu we zo’n tien jaar verder zijn blijkt dat er zo vaak is gesneden in de kwaliteit van het product dat dit product niet meer in verhouding staat tot het merk’, aldus Sterenberg. ‘Consumenten kregen het gevoel dat ze gebakken lucht werd voorgehouden. Branding is prima, maar het moet wel ondersteund geworden door een productervaring.’
Dat productervaring zo belangrijk is geworden heeft een aantal oorzaken. Sterenberg noemt een belangrijke: ‘Vooral in de westerse economieën, die de laatste jaren gebukt gingen onder een recessie en de dure introductie van de euro, zag je een enorme opkomst van de private labels. Mensen zijn tot de ontdekking gekomen dat het A-merk wel erg veel belooft, maar niet noodzakelijkerwijs een betere productervaring geeft dan een private label.’
Volgens Research International moet het product weer de held van de brandingstrategie worden. De uitkomst van het onderzoek en het commentaar van Sterenberg staan in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid