Overslaan en naar de inhoud gaan

Dalende consumentenbestedingen verhogen druk op telecomaanbieders

De afgelopen twee jaar zijn bestedingen van huishoudens aan telefonie en breedband internet sterk gedaald. Zo blijkt uit de Heliview ICT…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De maandelijkse bestedingen aan vaste telefonie daalden bijvoorbeeld met ruim 20 procent, van 38 euro naar 30 euro. Door de enorme concurrentie daalt het prijsniveau snel. Telecomaanbieders worden gedwongen nieuwe diensten te ontwikkelen om extra inkomsten te genereren. Voor diverse aanbieders is het de vraag of het zelfstandig investeren in nieuwe diensten commercieel haalbaar is. Een verdere consolidatie in de telecomsector lijkt volgens Heliview daarmee voor de hand liggend.

related partner content for mobile comes here

Uit de Monitor blijkt verder dat de gemiddelde bestedingen aan breedband internet sinds begin 2004 zijn gedaald van ruim €33,- naar €28,-. Ook de bestedingen aan mobiele abonnementen daalden met bijna 25 procent.

Er zijn diverse nieuwe mobiele diensten die de bestedingen van de consument zouden moeten verhogen, waaronder televisie via de mobiel, beeldbellen en mobiel internet. Het blijkt echter dat de consument op dit moment beperkt extra wil betalen voor een abonnementsvorm op deze diensten.

Een groot deel van de inkomsten uit mobiel dataverkeer is nog altijd toe te wijzen aan SMS. Nu veel consumenten voor vaste telefonie hun aansluiting opzeggen of gebruik maken van gratis Voice over IP, zoals Skype, staat ook deze bron van inkomsten sterk onder druk.

De kostgedreven consument maakt daarnaast optimaal gebruik van de keuzevrijheid in de markt. Jaarlijks stapt nog altijd 10 tot 15 procent over naar een andere aanbieder voor telefonie of internet, voornamelijk voor lagere kosten.

Ook bij de stap naar een triple play aanbod zijn de kosten het meest belangrijk. De grote belangstelling van consumenten voor digitale televisiediensten biedt kansen. Ook de bestedingen hieraan zullen naar verwachting sterk dalen de komende jaren. Consolidatie onder telecomaanbieders lijkt volgens de onderzoekers onvermijdelijk om winstgevend te kunnen zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in