'Dagbladenmarkt steeds minder pluriform'


Dit blijkt uit de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. ‘Zelfs als titels blijven bestaan, is het landelijke en buitenlandse nieuws in die titels vaak identiek iaan dat van andere titels’, aldus het Commissariaat.
Om deze concentratieontwikkeling te kunnen volgen, introduceert de Mediamonitor de term 'kernkrant'. Dat is een krant met uniek landelijk en buitenlands nieuws, waaraan al dan niet regionaal en lokaal nieuws wordt toegevoegd in de vorm van een of meer edities. Aan het aantal kernkranten kan de pluriformiteit van de landelijke en buitenlandberichtgeving in de dagbladpers worden afgelezen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet aantal kernkranten is sinds de jaren tachtig gehalveerd, zo blijkt uit het rapport 'Mediaconcentratie in Beeld 2006'. Vooral bij de regionale dagbladen is het aantal kernkranten drastisch teruggelopen: steeds meer regionale dagbladen delen hun nationale en internationale nieuws met zustertitels van dezelfde uitgever. Ondanks deze terugloop in pluriformiteit is de lokale nieuwsvoorziening wel redelijk op peil gebleven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid