Overslaan en naar de inhoud gaan

'Dagbladenmarkt steeds minder pluriform'

De Nederlandse dagbladenmarkt is de laatste twee decennia ingrijpend veranderd en laat een dramatische terugloop zien van aanbieders en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. ‘Zelfs als titels blijven bestaan, is het landelijke en buitenlandse nieuws in die titels vaak identiek iaan dat van andere titels’, aldus het Commissariaat.

related partner content for mobile comes here

Om deze concentratieontwikkeling te kunnen volgen, introduceert de Mediamonitor de term 'kernkrant'. Dat is een krant met uniek landelijk en buitenlands nieuws, waaraan al dan niet regionaal en lokaal nieuws wordt toegevoegd in de vorm van een of meer edities. Aan het aantal kernkranten kan de pluriformiteit van de landelijke en buitenlandberichtgeving in de dagbladpers worden afgelezen.

Het aantal kernkranten is sinds de jaren tachtig gehalveerd, zo blijkt uit het rapport 'Mediaconcentratie in Beeld 2006'. Vooral bij de regionale dagbladen is het aantal kernkranten drastisch teruggelopen: steeds meer regionale dagbladen delen hun nationale en internationale nieuws met zustertitels van dezelfde uitgever. Ondanks deze terugloop in pluriformiteit is de lokale nieuwsvoorziening wel redelijk op peil gebleven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in