Overslaan en naar de inhoud gaan

Cross-selling kan vaak beter

Het meten en analyseren van klantgedrag en –tevredenheid is aardig ingeburgerd. Maar dat leidt niet per definitie tot hogere verkopen. En…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Neem de VS. Uit een onderzoek blijkt dat van de 200 ondervraagde Amerikaanse ondernemingen zo’n 90% veel geld heeft gespendeerd aan het meten en verbeteren van de tevredenheid van hun bestaande klanten. Wat leverde dat op, in termen van cross-selling? Bar weinig: meer winst, bij slechts 2% van de ondervraagde ondernemingen.

related partner content for mobile comes here

Dat is een fatale discrepantie, vindt Christian Homburg van de universiteit van Mannheim. Om dat lage percentage op te krikken, is het nodig cross-selling systematisch en procesmatig door te voeren in de gehele organisatie. Klinkt als een open deur, maar vaak wordt cross-selling nog te opportunistisch aangepakt.

Hoe te beginnen? Met een grondige analyse van klantgroepen en hun –behoeften. Hoe intensief worden producten gebruikt, in welke richting liggen mogelijkheden voor cross-selling etc. Daarnaast is analyse van het gedrag van de grootste concurrenten vereist. Wat vinden klanten bij hen, welke tactieken zijn over te planten binnen de eigen organisatie?
Ook moet de reikwijdte van de cross-selling bepaald worden. Een zakenbank kan aan zijn vermogende klanten natuurlijk wel kunstobjecten aanbieden, maar drijft dan te ver af van haar kerncompetenties. Hoe het wel moet, laat autoverhuurder Sixt zien: bij de boeking kan meteen een vliegticket worden meegeboekt, en dat is een logische, voor klanten begrijpelijke vorm van cross-selling.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Manager, 6/2000 <#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in