Overslaan en naar de inhoud gaan

'Anti-alcoholcampagnes ook richten op ouders'

Het Nationaal Gezondheidsinstituut NIGZ gaat zijn anti-alcoholcampagnes niet meer alleen op jongeren zelf richten, maar ook op hun ouders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Het is moeilijk om hen te bereiken. Daarom benaderen we nu hun ouders. Zij bieden drank vaak als eerste aan hun kinderen aan', zegt NIGZ-woordvoerder Rob Bovens tegen het Nederlands Dagblad. ‘Je kunt jongeren wel vertellen dat alcohol hun hersenen aantast, maar dan denken ze al gauw: “dat zien we later wel”.’

related partner content for mobile comes here

Het NIGZ heeft onderzoek gedaan, dat volgende maand gepubliceerd wordt. Belangrijkste conclusie is dat een losse en tolerante opvoedingsstijl het alcoholgebruik onder kinderen bevordert. Het instituut adviseert ouders ‘strenge afspraken' te maken over drankgebruik.

Half augustus verschijnt een onderzoeksrapport, dat het Instituut voor Leefwijzen en Verslaving (IVO) in Rotterdam geschreven heeft in opdracht van het NIGZ. Daarin staat het alcoholgebruik van jongeren van twaalf tot zeventien jaar en de invloed van ouders hierop centraal. Aan het onderzoek werkten meer dan 5300 jongeren en ruim 3300 ouders mee.

Relatief oudere en hoger opgeleide ouders drinken zelf meer en hebben meer alcohol in huis. Ze laten hun kinderen makkelijker meedrinken, staan alcohol al op jonge leeftijd toe en zijn zelf vaker de eersten die alcohol aanbieden aan het kind.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in