'Anti-alcoholcampagnes ook richten op ouders'


‘Het is moeilijk om hen te bereiken. Daarom benaderen we nu hun ouders. Zij bieden drank vaak als eerste aan hun kinderen aan', zegt NIGZ-woordvoerder Rob Bovens tegen het Nederlands Dagblad. ‘Je kunt jongeren wel vertellen dat alcohol hun hersenen aantast, maar dan denken ze al gauw: “dat zien we later wel”.’
Het NIGZ heeft onderzoek gedaan, dat volgende maand gepubliceerd wordt. Belangrijkste conclusie is dat een losse en tolerante opvoedingsstijl het alcoholgebruik onder kinderen bevordert. Het instituut adviseert ouders ‘strenge afspraken' te maken over drankgebruik.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHalf augustus verschijnt een onderzoeksrapport, dat het Instituut voor Leefwijzen en Verslaving (IVO) in Rotterdam geschreven heeft in opdracht van het NIGZ. Daarin staat het alcoholgebruik van jongeren van twaalf tot zeventien jaar en de invloed van ouders hierop centraal. Aan het onderzoek werkten meer dan 5300 jongeren en ruim 3300 ouders mee.
Relatief oudere en hoger opgeleide ouders drinken zelf meer en hebben meer alcohol in huis. Ze laten hun kinderen makkelijker meedrinken, staan alcohol al op jonge leeftijd toe en zijn zelf vaker de eersten die alcohol aanbieden aan het kind.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid