Overslaan en naar de inhoud gaan

Actie voor behoud koopzondagen

Consumenten moeten ook op zondag kunnen consumeren, vinden winkeliers verenigd in de Raad Nederlandse Detailhandel en MKB-Nederland samen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten moeten ook op zondag kunnen consumeren, vinden winkeliers verenigd in de en MKB-Nederland samen met de VVD en de gemeenten.

related partner content for mobile comes here

Zij houden daarom een actie voor het behoud van de koopzondag.

Dat heeft de VVD vandaag bekendgemaakt. 'Ik vind dat iedereen de vrijheid moet hebben zelf te bepalen wanneer hij boodschappen doet', zegt VVD-leider Mark Rutte tegen het ANP.

Het kabinet wil het aantal koopzondagen aan banden leggen. Gemeenten zullen straks minder gebruik kunnen maken van een 'toerismebepaling', waarmee ze meer dan twaalf koopzondagen per jaar mogen houden. Het is de bedoeling dat de maatregel in 2009 ingaat.

Van de 443 gemeenten zetten 157 de bepaling in. Het kabinet heeft de indruk dat zij oneigenlijk gebruik van de regeling maken en dat de gemeenten te gemakkelijk zeggen dat het om toeristisch gebied gaat.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Consumentenbond hekelen de aangekondigde aanscherping en vinden dat dorpen en steden zelf moeten kunnen bepalen hoeveel koopzondagen er zijn.

Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel behalen winkeliers op een koopzondag 20 procent van hun weekomzet. In het gehele weekeinde wordt doorgaans 40 tot 50 procent van de weekomzet gehaald.

MKB-Nederland, de grootste werkgeversvereniging voor het midden- en kleinbedrijf, steunt het initiatief van de VVD en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), maar is ook bezorgd om de gevolgen voor de kleine winkelier.

In de Telegraaf: 'Voor de kleine winkels is het helemaal geen haalbare kaart om elke zondag open te zijn. Met als gevolg dat in grote delen in de winkelstraat de rolluiken naar beneden gaan en jongeren er tegenaan staan te hangen. Dat is toch ook niet de bedoeling van een leuk dagje winkelen?', stelt Eus Peters, beleidssecretaris van de MKBWinkelraad.

'Kleine en grote ondernemers moeten samen een mooie dag aan de consument aanbieden. De kleine zelfstandige zal op deze manier alleen maar een groter deel van zijn omzet zien weglekken naar de grote ketens', aldus Peters.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in