Overslaan en naar de inhoud gaan

Korte peptalk werkt

Boodschappen gezaaid in het onderbewustzijn van personen missen hun uitwerking niet. Die hebben directe invloed op het gedrag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Professor schreef in het blad Science de uitkomsten van onderzoek naar de stimulansen van peptalk. Dat is reden voor het Vpro-programma Noorderlicht om hier .

related partner content for mobile comes here

Ruim veertig studenten deden een test in drie groepen:
1. Alle studenten kregen plaatjes met positieve woorden te zien;
2. De tweede groep kreeg daarbij een aantal ‘inspanningswoorden’ voorgeschoteld, zoals ‘inspannen’ en ‘kracht’. Deze flitsten alleen zo snel voorbij - dertig milliseconden – dat ze ze niet bewust zagen. Aarts: “Alleen het onderbewustzijn kon ze oppikken.”
3. De derde groep kreeg eveneens (onbewust) inspanningswoorden te zien, maar in die sessie waren die altijd aan de positieve kreten gekoppeld. Dat wil zeggen dat ze direct na elkaar kwamen, met een interval van slechts twee milliseconden.

Het idee was de hersenen van de studenten, door het ‘zien’ van woorden als kracht en inspanning, onbewust werden klaargestoomd voor een inspanningstaak. Zou er verschil zijn tussen groep twee en groep drie in gedrag?

Die taak was simpel: knijpen in een handgrip (afbeelding), zodra het woord 'knijpen' op een scherm verscheen. De groepen knepen heel verschillend. "Studenten uit groep twee knepen in vergelijking met de proefpersonen uit groep één sneller en harder. Maar de studenten uit groep drie knepen ook nog eens langer. Zij deden dus eigenlijk meer hun best."

Dus de stimuli voor het onderbewustzijn werkten. Reclamemakers weten dit uit d epraktijk natuurlijk, maar het is nu wetenschappelijk aangetoond.

Wat Aarts cs. nog niet weten is hoe lang de effecten van zo’n stimulatie van het onderbewustzijn voortduren, maar dat zoeken ze uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in