Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten berei/aken met widgets

Steeds meer merken maken gebruik van widgets ter ondersteuning van hun branding. Maar waarom zou een consument een branded widget overnemen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Widgets zijn software applicaties die je kunt embedden op een andere website, of downloaden naar je desktop. Een applicatie die je op de hoogte houdt van de tijden in de VS, sneeuwstanden, of files. Of eentje die steeds nieuwe games geeft. Kraft Foods, Nissan en American Express hebben inmiddels widgets laten ontwikkelen.

related partner content for mobile comes here

Via widgets kun je op een creatieve manier communiceren met je consumenten, zegt Jeff Williams, associate director en creatief bij Digitas tegen . De widgetexpert spreekt deze week op het Search Engine Strategies in New York. Adverteerders dienen dan wel op een andere manier tegen advertising aan te kijken. Een widget die slechts naar de homepage klikt, maakt geen kans.‘Adverteerders moeten hun advertising als content beschouwen’, zo zegt Christian Oestlien, business product manager bij Google: ‘Ze moeten voorbij de grenzen van wat ze van oudsher gewend zijn, en intensief contact gaan maken met de consument.’

Wat is er zo allemaal te vinden aan branded widgets? laat verschillende ad-widgets zien, zoals die van Hewlett-Packard, Intel, New Balance, en Pepsi's Sierra Mist Lemon Squeeze.

telt bijna 4,700 widgets waaronder 86 widgets met een shopping-tag, zoals een productzoeker van Sears.com en een applicatie die koopjes traceert op Amazon.

Digitas ontwikkelde een , die iedere dag een nieuw recept ophoest.
Kraft biedt inmiddels recepten aan via e-mail, RSS feeds en downloads voor op de iPod. Digital ontwikkelde vorig jaar ook een speciale .

Maar wat is de kans dat een consument zo’n branded widget ook daadwerkelijk zal downloaden en gebruiken? ‘Veel succes met het vinden van iemand die je widget zal opmerken’, zegt Oestlien, ook een spreker op het Search Engine Strategies congres.

Consumenten struikelen online over de slimme widgets. Maar ze zijn ook populair: bijna 148 miljoen mensen in de VS bekeken in november 2007 een widget. Dat is omgerekend 81 procent van alle internetgebruikers (cijfers comScore). De meeste kijkers bekeken de widgets van MySpace (58 miljoen), gevolgd door Slide.com (39 miljoen). De meest populaire Facebook-applicatie was TopFriends (van Slide, 20 miljoen kijkers).

Wat kost een gemiddelde applicatie? Dat ligt aan de maker. Een bureau als Digitas rekent tussen de 50.000 en 300.000 dollar voor een gelikte branded widget inclusief flash. Goedkopere alternatieven zijn te vinden bij de ontwikkelaars in dienst van Google Adwords.

Widgets moeten een marketingdoelstelling hebben en die kan variëren van lead generatie tot het creëren van awareness. ‘Widgets moeten van de marketingafdeling komen, niet van de ICT-afdeling’, aldus James Welch, R&D hoofd bij interactief marketingbedrijfGetUpdated. Zijn tips: hou je widgets onder de 40K, gebruik niet meer dan 15 seconden animatie en maak het doorklikken simpel en duidelijk.

Bron: Clickz

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in