Accountability maakt marketingvak 'boardroom klaar'
Reclamebureau Hemels van der Hart deed kwalitatief onderzoek naar de meningen en ervaringen van marketeers. Samen met de Universiteit van Amsterdam werden 27 marketeers geinterviewd, de belangrijkste uitkomsten zijn gebundeld in het boekje ‘De Ontdekking’.
De geinterviewden zijn het eens over de reden achter de verhoogde druk op accountability: het veranderende medialandschap, het grote geld dat in reclameland omgaat en de economische recessie hebben er toe geleid dat accountability steeds belangrijker is geworden.
De druk op meer bewijsvoering gaat ook vaak gepaard met een andere grote transitie in het bedrijf, zoals het beursgenoteerd zijn, of een reorganisatie. Respondenten geven ook aan dat de hoge kosten van een reclamebureau voor wantrouwen heeft gezorgd, waardoor bewijsvoering een belangrijk onderwerp is geworden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet onderzoek laat een paar interessante tegenstellingen zien in het denken over accountability:
- Marketeers voeren tools, dataopslag en analyses die nodig zijn voor goede accountability, nogal eens niet in omdat het ten koste zou gaan van het beschikbare budget. Accountability is dus een kostenpost, en kost ook nog eens tijd. Tegelijk leidt accountability tot bewijsvoering rond effectiviteit en wordt ervaren als de manier om extra budget te krijgen, omdat de effectiviteit aangetoond kan worden.
- Accountability leidt tot inzicht in effect en daardoor tot meer resultaat. Marketeers worden cijfermatiger werken hierdoor beter en effectiever.Tegelijk is het gevoel dat de meetbaarheid en de financiële focus de bewegingsruimte op het vlak van creativiteit beperkt. Dus is de angst dat ‘mooi’ niet tot ‘aantoonbaar resultaat’ leidt. Aldus de onderzoekers. Daarnaast is men bang dat geld alleen nog maar kan worden uitgegeven indien de investering verantwoord kan worden. En:
- De marketeer gelooft dat accountability het vak ‘boardroom klaar’ zal maken. Marketing wordt professioneler, serieuzer en men krijgt intern meer bijval. Tegelijk is de marketeer bang dat daarmee het vak minder leuk wordt. Tenslotte, welke factoren zijn van invloed op de mate van accountability binnen een bedrijf? De onderzoekers noemen er 4:
- De ‘mindset’ van het bedrijf of de marketeer. Er moet een knop omgezet. Accountability is een ande-re manier van werken, maar als je ervoor gaat, kun je in een korte tijd veel bereiken, aldus een res-pondent.
- De mate van ervaring van of de directie, of de marketeer
- Het soort branche of te verhandelen product. Bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor een bran-che, kunnen zich minder makkelijk laten meten.
- De organisatiestructuur en –cultuur. Bij sommige bedrijven duurt het heel lang om iets nieuws door-gevoerd te krijgen. Bij een puur op winst gerichte onderneming zal dat wellicht makkelijker gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid