Overslaan en naar de inhoud gaan

Accountability maakt marketingvak 'boardroom klaar'

Steeds vaker roepen directies om accountability. Marketeers moeten de effectiviteit van hun inspanningen bewijzen en meer cijfermatig te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reclamebureau Hemels van der Hart deed kwalitatief onderzoek naar de meningen en ervaringen van marketeers. Samen met de Universiteit van Amsterdam werden 27 marketeers geinterviewd, de belangrijkste uitkomsten zijn gebundeld in het boekje ‘De Ontdekking’.

related partner content for mobile comes here

De geinterviewden zijn het eens over de reden achter de verhoogde druk op accountability: het veranderende medialandschap, het grote geld dat in reclameland omgaat en de economische recessie hebben er toe geleid dat accountability steeds belangrijker is geworden.
De druk op meer bewijsvoering gaat ook vaak gepaard met een andere grote transitie in het bedrijf, zoals het beursgenoteerd zijn, of een reorganisatie. Respondenten geven ook aan dat de hoge kosten van een reclamebureau voor wantrouwen heeft gezorgd, waardoor bewijsvoering een belangrijk onderwerp is geworden.

Het onderzoek laat een paar interessante tegenstellingen zien in het denken over accountability:

  • Marketeers voeren tools, dataopslag en analyses die nodig zijn voor goede accountability, nogal eens niet in omdat het ten koste zou gaan van het beschikbare budget. Accountability is dus een kostenpost, en kost ook nog eens tijd. Tegelijk leidt accountability tot bewijsvoering rond effectiviteit en wordt ervaren als de manier om extra budget te krijgen, omdat de effectiviteit aangetoond kan worden.
  • Accountability leidt tot inzicht in effect en daardoor tot meer resultaat. Marketeers worden cijfermatiger werken hierdoor beter en effectiever.Tegelijk is het gevoel dat de meetbaarheid en de financiële focus de bewegingsruimte op het vlak van creativiteit beperkt. Dus is de angst dat ‘mooi’ niet tot ‘aantoonbaar resultaat’ leidt. Aldus de onderzoekers. Daarnaast is men bang dat geld alleen nog maar kan worden uitgegeven indien de investering verantwoord kan worden. En:
  • De marketeer gelooft dat accountability het vak ‘boardroom klaar’ zal maken. Marketing wordt professioneler, serieuzer en men krijgt intern meer bijval. Tegelijk is de marketeer bang dat daarmee het vak minder leuk wordt. Tenslotte, welke factoren zijn van invloed op de mate van accountability binnen een bedrijf? De onderzoekers noemen er 4:
  • De ‘mindset’ van het bedrijf of de marketeer. Er moet een knop omgezet. Accountability is een ande-re manier van werken, maar als je ervoor gaat, kun je in een korte tijd veel bereiken, aldus een res-pondent.
  • De mate van ervaring van of de directie, of de marketeer
  • Het soort branche of te verhandelen product. Bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor een bran-che, kunnen zich minder makkelijk laten meten.
  • De organisatiestructuur en –cultuur. Bij sommige bedrijven duurt het heel lang om iets nieuws door-gevoerd te krijgen. Bij een puur op winst gerichte onderneming zal dat wellicht makkelijker gaan.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in