Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan slechte producten valt veel te verdienen (door de reclamebranche)

Ooit wel eens reclame gezien voor WhatsApp?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is heel moeilijk om slechte producten te verkopen. Het is best lastig om redelijk goede producten te verkopen. Het is het makkelijkst om uitstekende producten te verkopen. Wat goed is en wat slecht, verandert constant. Een Jaguar XF was 4 jaar geleden erg geliefd in een kleine markt waarin de concurrentie vergelijkbare producten leverde, maar dan met minder merkwaarde. Nu zijn auto’s zoals de Jaguar XF in Nederland lastig te verkopen. Je kunt namelijk ook een Tesla Model S kopen. Net zo mooi en vaak goedkoper dankzij een gunstig belastingklimaat voor ‘groene’ auto’s. De auto’s zien er vergelijkbaar uit, maar zijn dat eigenlijk helemaal niet. Niet dat een Jaguar per sé een slechtere auto is dan een Tesla (velen zullen juist het omgekeerde beweren) maar waar de Jaguar wordt ervaren als onverantwoorde en wat patserige auto, is de Tesla een verantwoorde keuze en dat mag je best laten zien. Helaas Jaguar, misschien straks een prachtige XF Mark II met waterstofmotor?

Er wordt steeds meer vruchtensap met minder of geen suiker verkocht. Zie je nog wel eens reclame voor een vruchtensap zonder dat er iets wordt gezegd over een verlaagd suikergehalte of meer vitamine C? Verantwoorde producten verkopen het best. Er ontstaat hierdoor een grote uitdaging voor de reclamebranche: er worden nog ontzettend veel ’slechte’ producten geproduceerd en die moeten ook verkocht worden. Er zijn namelijk veel producten die niet eenvoudig ‘goed’ te maken zijn. Vraag dat maar aan McDonalds. Hun hele bedrijfsmodel is ingericht op het zo goedkoop mogelijk produceren van eten dat mensen lekker vinden. Niet gezond of duurzaam, maar lekker en goedkoop. Nu steeds meer jonge mensen vinden dat McDonalds ongezonde en niet-duurzame producten verkoopt, ontstaat er een groot probleem voor ze. Een probleem dat zo gaat groeien de komende jaren, dat ze óf hun bedrijfsmodel radicaal moeten omgooien of met een dalende omzet rekening moeten houden. De focus op opkomende economieën zie je nu al. Want daar zijn mensen nog steeds heel blij met de Big Mac. Nog wel.

Daarnaast speelt technologie en steeds grotere rol in bedrijfsprocessen. Zoals Vice-Premier Asscher aangaf, technologie gaat vermoedelijk voor meer werkeloosheid zorgen. Omdat robots efficiënter en goedkoper werken dan mensen. High-tech marktwerking, zeg maar. Zo ontstaat langzamerhand een wereld waarin consumenten ‘goede’ producten tegen een steeds lagere prijs kunnen aanschaffen. En waarin ‘slechte’ producten door gigantische marketingbudgetten verkocht moeten worden. Dat lijkt me een ongelijke strijd. Maar wel omzet voor de reclamebranche. Ooit wel eens reclame gezien voor WhatsApp?

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in