Overslaan en naar de inhoud gaan

5 tips voor het opzetten van een succesvolle Augmented Reality campagne

Hoewel in Nederland nog de vraag wordt gesteld of Augmented Reality (AR) wel een toegevoegde waarde heeft, zetten internationaal grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Maak relevante content voor de gebruiker

related partner content for mobile comes here

AR heeft een grote WOW factor. Zo kunnen er na het scannen van een advertentie of object verrassende animaties zichtbaar worden. Maar als het daar bij blijft zullen gebruikers het uiteindelijk alleen als een gimmick zien. Een 3D stripfiguur dat uit je scherm tevoorschijn komt is leuk, maar voeg ook content toe die voor de consument relevant is; een instructie van een product, een gratis spelletje of een kortingscoupon.

2. Creëer engagement

Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder een product kopen als ze het zelf hebben uitgeprobeerd. Augmented Reality maakt het mogelijk dat gebruikers een product virtueel op zichzelf uitproberen. Zo Heeft Maybelline New York de Colorshow campagne waar je op je  smartphone je eigen nagels kan lakken in verschillende kleuren. Gebruikers kunnen op deze manier creatief bezig zijn met het merk voordat ze het kopen.

3. Gebruik een duidelijke Call to Action

Net als bij traditionele marketing campagnes werkt het bij AR campagnes heel goed om de consument te vragen om deel te nemen aan een actie op een specifieke manier. Augmented Reality is een relatief nieuwe techniek en veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Het is dus belangrijk dat bij een campagne meteen duidelijk is wat er valt te halen en dat zowel de uitleg als de handeling zelf heel simpel zijn, anders haken mensen af.

4. Wees bewust van waar de consument zich bevindt op het moment van interactie

Consumenten spenderen veel tijd op hun mobiel. Niet alleen maar onderweg maar ook thuis en op het werk. Het is echter niet altijd het goede moment of de juiste plek voor een AR campagne. Op plekken bijvoorbeeld waar niet altijd goed bereik is zoals in de metro of op een festivalterrein. Bij een bushalte werkt een campagne vaak wel weer goed. Waarom niet een abri scannen terwijl je staat te wachten en alvast de trailer van die nieuwe bioscoopfilm bekijken?

5. Jaag de campagne aan via meerdere kanalen

En als je dan toch een Augmented Reality campagne start, vertel het dan de hele wereld op alle mogelijke manieren. Communiceer de campagne niet alleen op verpakking of in een advertentie, maar vertel het de pers en deel het met je volgers op Twitter, Instagram en Facebook. En zorg ook dat anderen dat doen! Want het gemak van het vastleggen van een leuke AR ervaring op foto en het delen hiervan op social media is misschien wel de ware toegevoegde waarde van Augmented Reality.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in