Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen niet welkom in inclusieve reclamewereld

Inclusiviteit is heel belangrijk, maar ouderen passen niet in het overzicht van de diversity officers in de reclamewereld.
Ouderen niet welkom in inclusieve reclamewereld
Over ouderen in reclame hebben we geen mening, stelt Lensink
Ouderen niet welkom in inclusieve reclamewereld
Over ouderen in reclame hebben we geen mening, stelt Lensink

Slechts zes procent van de mensen die in de reclame werken, is (in de VS en de UK) ouder dan vijftig jaar.

related partner content for mobile comes here

Er is één Nobelprijs in de creatieve sector, namelijk die voor literatuur. Die is recentelijk gewonnen door Abdulrazak Gurnah, geboren in 1948.

Margaret Atwood schreef de Handmaid’s Tale en is creatief consultant van de serie. Ze won alle prijzen. Haar leeftijd: 79 jaar.

De Pulitzer Prize is voor Lynn Nottage (54 jaar).

In alle creatieve vakgebieden zijn ouderen (laat ik vijftigplussers voor het gemak maar even zo noemen) dominant. Ze winnen prijzen, creëren nog van alles en zijn op de toppen van hun kunnen.

In de reclamewereld werkt het niet zo.

Ben je vijftig, dan mag je vertrekken. Bob Hoffmann, beter bekend als AdContrarian, brengt graag ongemakkelijke waarheden onder de aandacht in het reclamevak. Richard Shotton, schrijver en specialist in behavioural science, twitterde erover.

Het is een discussie waard. Zeker omdat we de afgelopen jaren nogal druk zijn met inclusiviteit en diversiteit. Die aanpak lijkt meer en meer op een vrij eendimensionaal spel. Het turven heeft betrekking op een beperkt aantal criteria. De diversiteitsofficers zijn het allemaal –ze denken namelijk als groep– roerend met elkaar eens. Check daarvoor dagelijks je Linkedin-tijdlijn.

Over ouderen in de reclame hebben ze geen mening. Want ze zijn er niet of nauwelijks.

Reclame is een vak voor jonge mensen, zo lijkt het. Wat maakt de sector nou toch zo anders vergeleken met de literatuur, de tv-wereld, de filmwereld of andere creatieve sectoren?

Naar aanleiding van deze column reageerde freelance strateeg Sikko Gerkema met een eigen blog, hier te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in