TNO: 'Reclamebestedingen op tv stijgen komende jaren met 30 procent'


Dat concludeert TNO in een onderzoeksrapport naar de gevolgen van nieuwe technische ontwikkelingen voor de markt van tv-reclame. De uitkomst van het rapport, dat is uitgelekt naar Adformatie en dat vrijdagmiddag aan de ministerraad wordt gepresenteerd, is opvallend.
Ex-staatssecretaris Medy van der Laan van Media en het ministerie van EZ gaf ruim een half jaar geleden TNO de opdracht onderzoek te doen, omdat het traditionele reclameblok volgens Van der Laan ‘de langste tijd’ had gehad. Zij wilde op zoek naar alternatieve financieringsbronnen als product placement en sponsoring. Dit zorgde voor veel kritiek.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTNO concludeert nu dat de reclamebestedingen op televisie zullen groeien naar 906 miljoen euro in 2008 en op lange termijn naar 1,2 miljard euro in 2012. Dit zou te danken zijn aan het economisch herstel en de nieuwe mogelijkheden van internet. TNO verwacht verder dat de totale reclamebestedingen voor tv en audiovisuele content op internet en mobiel stijgen tot 996 miljoen euro in 2008 en 1,5 miljard in 2012.
Die groei kan volgens de onderzoekers deel verklaard worden door een toename in reclamebudgetten, maar ook door een verschuiving van andere mediatypen zoals print naar audiovisuele reclamevormen.
Eerder meldde Adformatie dat het om een stijging van reclame-inkomsten van de Ster zou gaan, maar de stijging betreft zowel de publieke als commerciële zenders.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid