Overslaan en naar de inhoud gaan

TNO: 'Reclamebestedingen op tv stijgen komende jaren met 30 procent'

De inkomsten uit reclame op tv stijgen de komende jaren met zo’n dertig procent van het huidig budget van 850 miljoen euro naar zo’n…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert TNO in een onderzoeksrapport naar de gevolgen van nieuwe technische ontwikkelingen voor de markt van tv-reclame. De uitkomst van het rapport, dat is uitgelekt naar Adformatie en dat vrijdagmiddag aan de ministerraad wordt gepresenteerd, is opvallend.

related partner content for mobile comes here

Ex-staatssecretaris Medy van der Laan van Media en het ministerie van EZ gaf ruim een half jaar geleden TNO de opdracht onderzoek te doen, omdat het traditionele reclameblok volgens Van der Laan ‘de langste tijd’ had gehad. Zij wilde op zoek naar alternatieve financieringsbronnen als product placement en sponsoring. Dit zorgde voor veel kritiek.

TNO concludeert nu dat de reclamebestedingen op televisie zullen groeien naar 906 miljoen euro in 2008 en op lange termijn naar 1,2 miljard euro in 2012. Dit zou te danken zijn aan het economisch herstel en de nieuwe mogelijkheden van internet. TNO verwacht verder dat de totale reclamebestedingen voor tv en audiovisuele content op internet en mobiel stijgen tot 996 miljoen euro in 2008 en 1,5 miljard in 2012.

Die groei kan volgens de onderzoekers deel verklaard worden door een toename in reclamebudgetten, maar ook door een verschuiving van andere mediatypen zoals print naar audiovisuele reclamevormen.

Eerder meldde Adformatie dat het om een stijging van reclame-inkomsten van de Ster zou gaan, maar de stijging betreft zowel de publieke als commerciële zenders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in