Overslaan en naar de inhoud gaan

Tarieven freelancers in PR en Communicatie fors hoger dan die van marketeers

Markt daalt, maar tarieven freelancers PR en Communicatie stijgen met 17%
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2015 was een matig jaar voor freelancers in de marketingcommunicatiesector. Dat blijkt uit onderzoek van Hoofdkraan.nl, een online platform voor freelancers in de zakelijke dienstverlening.

related partner content for mobile comes here

Zeer positief

Vooral de freelance marketeers zijn hard getroffen. Zij verdienen in 2015 gemiddeld 48 euro per uur, terwijl dit tarief in 2014 nog op 62 euro per uur stond. Opvallend is dat juist freelancers in PR en Communicatie er zeer positief uitspringen. Hun gemiddelde uurtarief steeg in 2015 met 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Best betaald

Vroeg een specialist in PR en Communicatie in 2014 43 euro per uur, in 2015 was dat 51 euro. Ze zijn daarmee de best betaalde freelancers in de marketingcommunicatiesector. Gemiddeld vraagt een ZZP&; er in PR en Communicatie 5 euro per uur meer dan zijn collega van marketing.

Eén euro

Ook de doorgaans goedbetaalde marketingstrateeg vraagt daarmee minder per uur dan zijn communicatiecollega. Eén euro om precies te zijn (51 vs 50). Over de gehele branche  - van online marketeer tot strateeg -  daalden te uurtarieven licht. Gemiddeld vroeg een freelancer in de marcomsector in 2015 €44 per uur, één euro minder dan vorig jaar.

Ander type opdracht

Wat de reden is voor de stijging van de PR en Communicatiesector tegen de trend in, kan woordvoerder Niels Goossens van Hoofdkraan.nl niet exact aangeven. &;Kennelijk is er behoefte aan een ander type opdracht in dit segment. Minder uitvoerend misschien. Opdrachten waarvoor opdrachtgevers bereid zijn mensen extra te betalen.&;

Bedrijfsgevoelig

Hoofdkraan.nl baseert de cijfers op het aantal op het platform ingediende offertes.  Voor de gehele marketingcommunicatiesector rekende  Hoofdkraan.nl er ongeveer 600 door. Hoeveel dat er specifiek voor PR en Communicatie waren kan en wil Goossens niet zeggen. &;Dat is bedrijfsgevoelige informatie.&;

Voor het volledige rapport, klik .

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in