Overslaan en naar de inhoud gaan

Old Amsterdam verslikt zich in 'Black Bastard BBQ'

Het kaasmerk slikt benaming ‘Black Bastard BBQ’ in na beschuldiging van racisme op Amsterdam Ad Blog.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Black Bastard Barbecue in our campaign is in no way meant to be offensive,’ reageerde Old Amsterdam in eerste instantie op onderstaande in het Engels gepubliceerde tekst op : ‘We chose this barbecue for its capacity and not for its name. We didn’t create the barbecue nor its name. Of course, we recognise that the name can be experienced as controversial in a certain context, but let’s be clear that we are not in any case referring to a person, but to a barbecue.’

related partner content for mobile comes here

Vandaag maakt Old Amsterdam bekend de naam Black Bastard Barbecue niet meer te gebruiken in Nederlandse communicatie-uitingen.

De blogtekst waar het mee begon:

Old Amsterdam makes very tasty old cheese. And it’s a brand that from day one understood its marketing. That is, if misleading the consumer is understanding marketing; officially the cheese is not from Amsterdam and not ‘Old’ – since the maturing process is artificially shortened. Nevertheless, it is a very popular cheese – even among the Dutch.

At the moment Old Amsterdam is running an ad in which it promotes putting its cheese on a burger. A great product ‘innovation’, since not many people use old cheese for their burger. Not much R&D budget spent on this product introduction! Except for the advertising, of course.

Speaking of the advertising. Normally we wouldn’t write about it (it’s quite a regular commercial) but Nicolette Lazarus (AD freelancing at Design Bridge at the moment) pointed us in the direction of the proposition in the tag-on: “Win a Black Bastard BBQ”.

Black Bastard is a BBQ brand that clearly took a wrong turn in the naming process. They thought: black is the colour, tough is the target; voila “Black Bastard”. The BBQ brand didn’t realise, however, that this name could be offensive outside of the Netherlands. Or, to an Anglo-Saxon expat, in this case.

Lazarus responded on Old Amsterdam’s Facebook page: “I cannot believe as a brand, or as a group of individuals, you feel it is appropriate to market or even talk about anything using the term ‘black bastard’. Do you have any idea how offensive that term is, or do you really not care? I’m guessing you’re also strong supporters of Zwarte Piet? As an expat in your country I’ve tried not to comment on your tradition. But this is equally as appalling and offensive.”

Old Amsterdam answered: “When we told Lazarus that’s it’s probably naivety rather than racism, she answered: &;Prejudice of any kind is not just conscious hate, it is a deeply ingrained and complex system that continues working to the detriment of a race, religion, sex… It manifests itself in many ways&;.”

Fair enough. A good reason for Black Bastard to change its name. Or for Old Amsterdam to next time do a joint promotion with the .

De reactie vandaag van Old Amsterdam aan Nicolette Lazarus:

"Dear Nicolette, our reply was in no way meant in a patronising way. We’ve taken notice from the fact and acknowledge that the brand name Black Bastard can be experienced as offensive. We’ve made a mistake in using this for our promotion in Holland. (…) We take your complaint very serious, as we don’t want to harm anyone with our campaigns and are extremely sorry that we’ve upset you and others. As a result we’ve chosen to take the following actions: 1) In future communication we will only talk about a barbeque and don’t mention the brand name anymore 2) In current communication we will take all measures possible to ensure that the brand name is no longer mentioned 3) We learn from our mistakes and will not do any follow-up promotions with this brand. Best regards, Team Old Amsterdam."

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in