Overslaan en naar de inhoud gaan

Slecht, maar beter dan verwacht

Amerikaanse PR-bureaus draaiden in 2001 door de economische malaise weliswaar een minder goed jaar, maar kwamen toch beter uit de verf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die slechte verwachtingen werden indertijd verwoord door the Wall Street Journal. Uit een nieuw onderzoek van PRWeek komen echter tegenvallende omzetcijfers naar boven van -8 procent voor de PR-bureaus die tot de top twintig behoren en -6,7 procent voor de rest tot de 280ste plaats. Dat is dus een meevaller.

related partner content for mobile comes here

Niettemin heeft deze negatieve score veel arbeidsplaatsen gekost. Het aantal werknemers in de PR-sector daalde van 22.860 naar 18.383. Dat is een afname van bijna 20 procent. Bij de top twintig moest maar liefst 24 procent van de medewerkers het veld ruimen.

De meeste schade werd aangebracht bij de PR-bureaus die gericht zijn op de technologische sector. De omzet daalde daar met 18,4 procent, van 1.16 miljard dollar in 2000 naar 946 miljoen dollar in 2001. De financiële sector gaf ook minder aan PR uit: zij besteedde 152 miljoen dollar en dat is 32 miljoen dollar minder dan in 2000.

De ellende sloeg echter minder fors toe op andere gebieden Zo werden kosten noch moeite gespaard voor de promotie van gezondheidsproducten: daar werd een stijging van 21,3 procent geconstateerd, naar 528 miljoen dollar. Tegenwoordig maakt healthcare bijna 20 procent uit van de PR-business: vorig jaar nog 15 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in