Relevantie scoort online
Het Ponemon Institute vond uit dat consumenten zich niet zozeer storen aan online advertenties, maar meer aan irrelevante boodschappen. Uit het rapport ‘The 2004 Survey on Internet Ads’, gebracht in samenwerking met Chapell & Associates en Revenue Science, blijkt dat internetters wel degelijk kijken naar advertenties die aansluiten bij hun interessegebieden. Respondenten zijn daarnaast helemaal niet bereid om te betalen voor software die hen beschermt tegen ongewilde online reclame of voor gefilterde content. Het economische belang weegt dus zwaarder dan de irritatie.
De studie van Advertising.com had betrekking op 500 miljoen impressies, verspreid over drie campagnes. De eerste campagne moest bezoekers overhalen zich op een site te laten registreren. Bij de gedragsgestuurde impressies stelden de onderzoekers een stijging van maar liefst 1952 procent van de doorklikratio vast en een stijging van 167 procent van de conversieratio. De adverteerder kon zijn kost-per-duizend (CPM) verbeteren met 167 procent.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBij de tweede campagne ging om rechtstreeks genereren van omzet, betaald via een creditcard. In een periode van twee weken leverden de 21 miljoen gedragsgestuurde impressies een verbetering van de conversie ratio van 2,2 procent op en de doorklikratio steeg met 94 procent in vergelijking met niet-getargete impressies.
Bij de derde campagne was het de bedoeling nieuwe klanten aan te trekken en hen naar de site te doen terugkeren. Ook hier steeg de doorklikratio met 225 procent voor de getargete impressies en de conversieratio steeg met 3,1 procent tegenover de niet-gedragsgetargete impressies. De effectieve CPM ging er met 2,9 procent op vooruit.
Elke gedragsgestuurde impressie was meer waard, omdat zij meer omzet opleverde, aldus de onderzoekers, want in feite komt het er op neer dat de waardeloze impressies verdwijnen.
Respondenten hanteren volgens Ponemon tenslotte ook zeer stringente privacyregels. Zo blijkt dat de pop-up als het meest vervelende online advertentieformaat ervaren wordt. Telemarketing wordt als even irritant ervaren, net als spam. Bijna 60 procent vindt advertenties altijd vervelend. En 44 procent wil zelfs een verbod op ingevraagde webadvertenties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid