Overslaan en naar de inhoud gaan

Relevantie scoort online

Tweederde van de Amerikaanse internetters vindt een advertentie die aansluit bij hun interesse minder storend. Adverteerders dienen dus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Ponemon Institute vond uit dat consumenten zich niet zozeer storen aan online advertenties, maar meer aan irrelevante boodschappen. Uit het rapport ‘, gebracht in samenwerking met Chapell & Associates en Revenue Science, blijkt dat internetters wel degelijk kijken naar advertenties die aansluiten bij hun interessegebieden. Respondenten zijn daarnaast helemaal niet bereid om te betalen voor software die hen beschermt tegen ongewilde online reclame of voor gefilterde content. Het economische belang weegt dus zwaarder dan de irritatie.

related partner content for mobile comes here

De studie van had betrekking op 500 miljoen impressies, verspreid over drie campagnes. De eerste campagne moest bezoekers overhalen zich op een site te laten registreren. Bij de gedragsgestuurde impressies stelden de onderzoekers een stijging van maar liefst 1952 procent van de doorklikratio vast en een stijging van 167 procent van de conversieratio. De adverteerder kon zijn kost-per-duizend (CPM) verbeteren met 167 procent.

Bij de tweede campagne ging om rechtstreeks genereren van omzet, betaald via een creditcard. In een periode van twee weken leverden de 21 miljoen gedragsgestuurde impressies een verbetering van de conversie ratio van 2,2 procent op en de doorklikratio steeg met 94 procent in vergelijking met niet-getargete impressies.

Bij de derde campagne was het de bedoeling nieuwe klanten aan te trekken en hen naar de site te doen terugkeren. Ook hier steeg de doorklikratio met 225 procent voor de getargete impressies en de conversieratio steeg met 3,1 procent tegenover de niet-gedragsgetargete impressies. De effectieve CPM ging er met 2,9 procent op vooruit.

Elke gedragsgestuurde impressie was meer waard, omdat zij meer omzet opleverde, aldus de onderzoekers, want in feite komt het er op neer dat de waardeloze impressies verdwijnen.

Respondenten hanteren volgens Ponemon tenslotte ook zeer stringente privacyregels. Zo blijkt dat de pop-up als het meest vervelende online advertentieformaat ervaren wordt. Telemarketing wordt als even irritant ervaren, net als spam. Bijna 60 procent vindt advertenties altijd vervelend. En 44 procent wil zelfs een verbod op ingevraagde webadvertenties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in